آمار

مدد کاری اجتماعی-مشاوره خانواده واعتیاد

موضوعات اجتماعی-چالش ها

مهارت حل مسئله شهودی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٢:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/٢۸
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حل مسئله به روش شهودی

 

 

 

 

محمد مهدی امیری


o      فهرست مطالب

عنوان مطالب                                                                                                                                       صفحه

حل مسئله  ......................................................................................................................     1

فرآیند حل منطقی مسئله  ...........................................................................................     4

مهارتهای مورد نیاز در حل مسئله  ..........................................................................                        7

مهارتهای شهودی حل مسئله  ....................................................................................      9

فهرست منابع ................................................................................................................      13

 

 


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
معرفیکتاب مهارتهای زندگی (تصمیم گیری)
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ۳:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/٢۳
 

کتاب مهارتهای زندگی(مهارت تصمیم گیریdesision taking)

مولف:محمدمهدی امیری

انتشارات آوای کلار

1389

 


 
comment نظرات ()
 
معرفی کتاب مهارتهای زندگی(حل مسئله)
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ۳:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/٢۳
 

کتاب مهارتهای زندگی (مهارت حل مسئلهproblem solving)

مولف:محمدمهدی امیری

انتشارات آوای کلار

1389

 


 
comment نظرات ()
 
معرفی کتاب خانواده بالنده
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ۳:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/٢۳
 

خانواده بالنده

انتشارات آوای کلار

مولف:محمدمهدی امیری

سال انتشار 1388


 
comment نظرات ()
 
معرفی کتاب اعتیاد،سبب شناسی ودرمان
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ۳:۱٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/٢۳
 

 

اعتیاد،سبب شناسی،پیشگیری ودرمان

 

انتشارات:آوای کلار

نویسنده:محمد مهدی امیری

1389 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتشارات آوای کلار


 
comment نظرات ()
 
ارتباطات میان فردی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱/٢٢
 

 

مهارتهای ارتباط بین فردی برای معلمان

 

در راستای احیاء نقش راهنمایی و مشاوره ای معلمان تقویت مهارتهای ارتباط بین فردی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

گرچه معلمان آگاه و علاقمند ما از بسیاری موارد بر اساس علم و هنر برقراری ارتباط به کمک سالها تجربه ی ارزشمند خود توانسته اند رابطه ای دوستانه ، عمیق و مفید با دانش آموزانشان برقرار نمایند . اما اشاره ای مختصر به موضوع جهت استفاده ی تمامی کسانی که به حرفه ی مقدس معلمی مشغولند، ضروری به نظر می رسد.

 

ارتباط بین فردی

عبارت است از فرایند تبادل پیامها، عقاید ، نظرات ، احساسات ، اعمال و واکنش های بین فرد منبع ( فرستنده پیام) و فرد دریافت کننده ( گیرنده پیام ) . این فرایند رودررو ، پویا، هدفدار و مشارکتی است و به جهت رسیدن به نوعی تبادل تجربیات بصورت قابل درک برای طرفین صورت می گیرد. به عبارتی ما در صدد هستیم که وجه اشتراکی بین خودمان ودیگران بیابیم.

 

اصول مهارتهای ارتباط بین فردی

هر ارتباط بین فردی شامل کاربرد 4 مهارت اساسی است که عبارتند از:

1-                       سؤال کردن

2-                       گوش کردن

3-                       مشاهده کردن

4-                       ارائه اطلاعات

 

سؤال کردن:

در واقع عبارت است از کاوش، جستجو بررسی و بیرون کشیدن نکات یا بخش های مبهم چیزی و پی بردن به سرشت یا جزئیات آن. در ارتباط بین فردی با دانش آموز این کار عمدتاً از طریق سؤال کردن صورت می گیرد.

 

چگونه سؤال کردن

سؤال کردن لازم است ، به نحوی عادی ، ساده ، دوستانه باشد تا دانش آموز احساس راحتی کند. از طرح سؤالات پیچیده یا سؤالات فراوان در یک زمان باید خودداری کرد. اگر سؤالات را به نحوی صادقانه بپرسید دانش آموز احساس می کند که شما واقعاً علاقمند به شناخت بیشتر مشکلات او هستید.

-      حتماً احساسات دانش آموز را در نظر بگیرید.

-      سؤالاتی که موجب وحشت یا اضطراب دانش آموزتان می شود مطرح نکنید.

 

گوش فردادن

گوش فرا دادن فعالانه در ارتباط بین فردی چیزی بیش از شنیدن ساده است و شامل مشاهده کردن و درک کردن شنونده نیز می شود. سعی کنیم هنگام گوش دادن تفسیر و قضاوت شخصی نداشته باشیم تا او بتواند براحتی با ما گفتگو کند .

-      باید فرد بین  افکار و احساساتش ارتباط برقرار کند.

-       به نکات کلیدی موضوع توجه کنید.

 

مشاهده

مشاهده عبارت است از استفاده از یک یا همه ی حواس پنجگانه برای بررسی چیزی تا بتوان درک و دانش بهتری نسبت به موضوع بدست آورد.                                          

                                                         


 
comment نظرات ()
 
اعتیاد
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٧:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱/٢٢
 

با خودت صمیمی هستی؟

لحظهای بیاندیش

به آنچه که میتوانی انجام دهی

به رویایی که در سر داری

و آغاز کن.

بیباکی در خود؛

نبوغ

قدرت

و توان جادویی دارد.

فقط شروع کن!

 


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
اجتماع درمان مدارtc
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ۳:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱/٢۱
 

v   چکیده :

اعتیاد یکی از پدیده های مهم اجتماعی است که به لحاظ پیچیدگی عوامل بوجود آورنده ی زیستی ، روانی و اجتماعی به عنوان یکی از آسیبهای چند وجهی معرفی شده است و بنابراین در روشهای درمانی به کار گرفته شده نیز ، به دلیل عدم توجه همه جانبه به عوامل بوجود آورنده ، گاهاً روشهائی متمایل به هر یک از ابعاد فوق ، طراحی و به کار گرفته شده است .

آنچه که مشخص است ، گرایش درمانگران بر مقدم دانستن درمان های فیزیکی و پزشکی است که نتایج آن درمان ها ، چیزی جز عود مجدد [1]نبوده است .

این موضوع سبب شده است تا تفکراتی مبنی بر همه جانبه تر کردن درمان و بخصوص ارجحیت
درمان های غیر داروئی ، نظیر روانی و اجتماعی غالب شود و لذا به تبع آن روش های درمانی غیر داروئی تنوع پیدا نمود .

اجتماع درمان مدار یا TC[2] ، یکی از روش های درمانی فوق الذکر است که در ساخت و طراحی آن تلاش شده است همه ی ابعاد اعتیاد مد نظر قرار گرفته و تغییرات بنیادین روانی و اجتماعی را حادث کند که در نهایت تغییرات مطلوب در سبک و روش زندگی را به ارمغان آورد .

این مقاله با هدف آشنائی با ساختار و چهارچوب این طرح ، به رشته ی تحریر درآمده و به علاقه مندان ، مشاورین ، درمانگران و ... تقدیم می گردد .



[1] - relapes

[2] -the therapeutic community


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
خانواده بالنده
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٩:٠٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱/۸
 

چکیـده:

در حال حاضر وجود آسیب‌‌های اجتماعی مختلف، مهمترین عامل افزایش از هم‌گسیختگی خانوادگی محسوب می‌گردد، هدف اصلی از این مقاله، بررسی و تشریح ویژگی‌های خانواده سالم، متعادل و بالنده است که در این رهگذر شناخت آسیب‌ های اجتماعی و عوامل مختلف و مسبب آنها که سلامت خانواده‌ها را بصورت جدی به خطر می‌اندازد، را ضروری می‌سازد. از آنجایی که سلامت خانواده‌ها عمدتاً از طریق آسیب‌ های مختلف اجتماعی نظیر اعتیاد، بزهکاری، طلاق و... تهدید می‌شود، بنابراین یکی از راهکارهای اصلی حفظ سلامت خانواده، کاهش مسایل و مشکلات اجتماعی است که این امر نیز با آگاهی و شناخت از ویژگی‌های خانواده سالم و راههای رسیدن به آنها و... میسر می‌گردد.

فرآیند رشد و تعالی خانواده از ابتدایی‌ترین مرحله یعنی جدایی جوان بزرگسال از خانواده شروع و تا مرحله کهنسالی ادامه دارد که هر مرحله مستلزم شناخت خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی است که بواسطه عدم وجود شناخت کافی و یا عدم اجرای آنها، رشد خانواده را مختل و سلامت آنها را تهدید می‌کند. به همین منظور تلاش شده است که خانواده به مثابه یک سیستم اجتماعی پویا مورد مطالعه قرار گیرد تا با شناخت بیشتر سیستم، موجبات سلامت و تعالی آن فراهم گردد.


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()