آمار

مدد کاری اجتماعی-مشاوره خانواده واعتیاد

موضوعات اجتماعی-چالش ها

شرح دعای سال تحویل
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٩:٠٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱٢/٢۸
 


یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الى احسن الحال

 

 

در معارف اسلامى آمده هر روزى که در آن گناه صورت نگیرد عید است چنان که امام صادق علیه‌السلام مى‌فرماید: “کل یوم لا یعصى اللّه فیه فهو یوم عید”(2)

 

اما در طول سال چند عید وجود دارد که از آداب و ویژگى خاصى برخوردارند مهم‌ترین آنها اعیاد غدیر، فطر و قربان است، که آثار و برکات زیادى دارند روز ولادت پیامبر مکرم اسلام صلى‌اللّه‌علیه‌وآله و ائمه اطهار علیهم‌السلام نیز از اعیاد مهم اسلامى به شمار مى‌آیند. عید نوروز که با تحویل سال و چرخیدن یک دور کامل زمین به گرد خورشید شروع مى‌شود، از جمله اعیادى است که جنبه ملى داشته و تاریخ پیدایش آن قبل از اسلام است. این عید با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهره آن مورد موافقت و تأیید ضمنى اسلام قرار گرفت در روایات نیز آمده است که روزى براى حضرت على علیه‌السلام هدیه نوروزى آوردند، فرمودند این چیست؟ گفتند: اى امیرالمؤمنین، امروز نوروز است. حضرت فرمودند: هر روز را براى ما نوروز قرار بدهید.(3)

 

امام صادق علیه‌السلام درباره این عید فرموده‌اند: “... و هیچ نوروزى نیست که ما در آن متوقع گشایش و فرجى نباشیم زیرا نوروز از روزهاى ما و شیعیان ما است.”(4)

 

امام خمینى قدس‌سره در یکى از پیام‌هاى نوروزى مى‌فرماید: “این عید هر چند یک عید اسلامى نیست، ولى اسلام آن را نفى نکرده است.”(5)

 

مرحوم محمد حسین کاشف الغطاء در جواب این سؤال که اعتقاد شیعه و روش شما درباره روز اول سال (نوروز) چیست؟ چنین نوشتند: نوروز مقتضاى جهان است در بشر و حیوان و جماد، بلکه در آسمان و زمین و هوا و فضا؛ و بر این اساس روایاتى از اهل‌بیت علیهم‌السلام درباره نوروز به ما رسیده که عید گرفتن را تأیید کرده‌اند و نیز به نماز، ذکر و عبادت سفارش نموده‌اند و... .(6)

 

 


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
مهارتهای زندگی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٦:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٢/٢۳
 

 

     مهارت های اجتماعی استعدادی است که باعث بروز رفتارهایی می شود که به صورت مثبت یا منفی تقویت می شوند و نه رفتارهایی که مورد تنبیه واقع یا از سوی دیگران خاموش می شوند. این مهارت ها می توانند در روابط آدمی با دیگران به نتایج مثبت و موفقیت آمیز منجر شوندمهارت های اجتماعی شامل مهارت در تشخیص خصوصیات گروه ، مهارت در ارتباط با دیگری ، مهارت در گوش دادن ، مهارت در همدردی و مهارت در ارتباط غیرکلامی و مهارت در تشخیص احساسات خوش است .

روانشناسان ، مهارت های اجتماعی را چنین تعریف می کنند

رفتارهای انطباقی یاد گرفته شده ای که فرد را قادر می کند تا با افراد دیگر روابط متقابل داشته باشد و از خود پاسخ های مثبت بروز دهد و همچنین از رفتار نامناسب اجتناب کند


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
به نام او
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٤:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٢/۱٧
 

اکنون با درونی پر از نشناخته ها

که دست هیچ اندیشه ای و نوازش هیچ احساسی

آن را هرگز لمس نکرد و 

در هیچ فهمیدنی جایی برای خود نیافت

میروم تا از چشمی نیز که میشناخت یا میتوانست شناخت دور باشم

و باز در انبوه نور افکن صدها و هزارها چشم

که همواره به رویم بازند نامریی گردم

و باز شبحی در آن شب دیرپای همیشه شب

و باز صف های طولانی خیمه ها و خیمه در خیمه های سیاه

وباز بادهای وحشتی که بوی مرا خواهند شنید و 

به سراغم برخواهند خاست

و باز آوای غمگین در ستایش روز

و باز سر برآوردن اشباح از نهانگاههای مرموز خویش

و حلقه زدن در پیرامون من

و دل دادن به نغمه های محزون و زیبای من

در آستانه موهوم خاطره ی گرم و روشن خورشیدی

که هرگز طلوع نخواهد کرد...

 


 
comment نظرات ()
 
رفتارهای اجتماعی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٧:۳۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱٢/۱٦
 

انسان درون اجتماع زندگی می‌کند و لاجرم رفتارهایی که از او سر می‌زند، بخشی از آنها در ارتباط با تعاملات اجتماعی است و یا به نحوی از طرف عوامل اجتماعی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بطوری که رفتار یک فرد در تنهایی متفاوت از رفتاری خواهد بود که در مجمع از خود نشان می‌دهد. رفتار اجتماعی یعنی هر رفتار که متضمن کنش متقابل دو یا چند انسان باشد.


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
لزوم آموزش شیوه های مهارت های زندگی در مدارس
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ۸:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٩/۱٢/۱٤
 
تقریبا اغلب قریب به اتفاق خوانندگان هفته‌نامه سلامت دوران شیرین و پرخاطره دبستان و راهنمایی و دبیرستان را پشت سر گذاشته‌اند. بسیاری هم تحصیلات خود را در مقاطع دانشگاهی ادامه داده‌اند و چه بسا به مدارج ممتاز دست‌ یافته‌اند...

همه ما در دوره دبیرستان در هر رشته‌ای نیز که تحصیل کرده باشیم سطح پایه‌ای از برخی دروس مشترک همچون ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی را خوانده‌ایم.

بنابراین انتظار می‌رود که بتوانیم به سادگی چهار ویژگی اصلی خزندگان را نام ببریم. یا آنکه بدون معطلی سرعت یک جرم مشخص را به روی سطح شیب‌دار محاسبه کنیم یا حداقل فرمول شیمیایی مواد سفیدکننده که در منزل استفاده می‌کنیم باید یادمان باشد.

از همه اینها که بگذریم سینوس زاویه 30 درجه که دیگر نباید مشکل باشد؟

اگر موافقید بگذارید همه با هم باز هم ناامیدتر شویم. چطور است سری به کتاب‌های دوره راهنمایی بزنیم. طریقه رسم نیم‌ساز یک زاویه با پرگار را به خاطر می‌آورید؟

باور کنید این روند نزولی را حتی تا سال‌های آخر دبستان هم می‌توان پیش برد!

احتمالا تا به حال عرق سردی بر روی پیشانی‌تان نشسته است یا به فکر آن افتاده‌اید که این شماره از هفته‌نامه «سلامت» را هرچه زودتر جایی پنهان یا معدوم نمایید تا خدای‌نکرده بچه‌های مدرسه‌ای شما چشم‌شان به این یادداشت نیفتد.

اما بهتر است لحظه‌ای صبر کنید! این طبیعی است خیلی هم طبیعی است که اگر شما یک مهندس راه و ساختمان هستید به غیر از برخی مباحث فیزیک و ریاضی دوره دبیرستان چیز دیگری به یادتان نباشد. این چندان عجیب و غیرمنتظره نیست که شما به‌عنوان یک زن خانه‌دار دیگر نمی‌توانید مساحت یک قطاع از دایره را محاسبه کنید.

شاید همین حالا این سوال در ذهن‌تان نقش بسته باشد که اگر همه فراموشی‌ها طبیعی است پس چرا اصلا می‌خوانیم! چرا اینقدر درس می‌خوانیم و شب‌‌های سخت و طولانی امتحان را پشت‌سر می‌گذاریم.

پاسخ به این سوال بدون شک در این مجال کوتاه نمی‌گنجد. اما در یک توضیح مختصر به سادگی می‌‌توان گفت که پرداختن به هرکدام از این علوم تجربی یا انسانی بخشی از «بینش» ما را نسبت به خود و جهان اطراف‌مان می‌سازند.

بینشی که به ما کمک می‌‌کند تا زندگی سالمی را برای خود و خانواده‌هایمان بسازیم و به‌عنوان فرد مفیدی در اجتماع ایفای نقش کنیم. اگر به اولین ساختارهای آموزش هزاران سال پیش نیز باز گردیم به روشنی درمی‌یابیم که هدف از مدرسه رفتن (البته اگر بتوان نام آن ساختارهای ابتدایی را مدرسه نام نهاد) آماده کردن یک کودک، نوجوان و جوان برای حضور در متن زندگی بوده است. در آن روزگار تجربه‌‌های انسانی در قالب علوم ابتدایی آن دوران آن‌قدرها شرح و بسط نیافته بودند به همین خاطر لااقل کمتر کسی هدف اصلی را گم می‌کرد. در روزگار ما اما گستردگی علوم و سرعت و پیچیدگی دنیای معاصر اغلب ما را در یک دور باطل گرفتار کرده است. ما به مدرسه می‌رویم برای آنکه به مدرسه رفته ‌باشیم! بچه‌هایمان را به کلاس می‌رسانیم برای آنکه رسانده باشیم! فرزندمان را در هزارویک کلاس تربیتی و فوق‌برنامه ثبت‌نام می‌کنیم برای آنکه... راستش را بخواهید واقعا نمی‌دانیم برای چه!

و نتیجه این می‌شود که ما از همان کلاس اول دچار یک علم‌زدگی انتزاعی می‌شویم و هرچه پیش می‌رویم پیچیدگی اطلاعات اطراف‌مان ما را مدام گیج‌تر می‌کند. ما فرزندمان را با عجله در لابه‌لای ترافیک و دود به مدرسه‌اش می‌رسانیم بدون آنکه یادمان باشد او درس می‌خواند تا زندگی بهتر، سالم‌تر و شاداب‌تری داشته باشد.

بچه‌‌های ما درس می‌خوانند خیلی بیشتر از نسل ما اما کمتر و کمتر بزرگ می‌شوند و اینگونه ما از نسلی به نسل دیگر مدام از تجربه‌‌ها و مهارت‌های بهتر زیستن تهی می‌شویم. پدر ما در 18 سالگی ظرفیت و توانایی اداره یک زندگی را به دست آورد ما در 25 سالگی و فرزندان‌مان پس از 30 سالگی. در میان انبوه درس‌هایی که در تمام عمر خود می‌خوانیم و خوانده‌ایم بسیاری از یادمان می‌روند و تنها بینشی از آنها برای‌مان باقی می‌ماند. بینشی که تنها بخشی از آن به شیمی و فیزیک مربوط می‌شود و بخش حیاتی‌تر آن در ساده‌ترین قواعد زندگی نهفته‌اند. قواعدی که اگر آنها را درست بیاموزیم هیچ‌وقت از یادمان نخواهند رفت.

آیا با این قواعد آشنایید؟ آیا تا به حال از معلم دبستان فرزندتان‌ به غیراز وضعیت نمراتش پرسیده‌اید که چه مهارت‌هایی را به او آموزش داده است؟ آیا خود با شیوه‌‌های آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندتان آشنایید؟

 به نقل از هفته نامه سلامت

 
comment نظرات ()
 
مناجات
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٩:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/۱٢/٥
 

 

خواجه عبدالله انصارى

- الهى! تا تو در غیب بودی من همه عیب بودم چون تو از غیب به در آمدی من از عیب به در آمدم.

- الهى! نه ظالمی که گویم زنهار، نه مرا بر تو حقی که گویم بیار چون در اول برداشتی در آخر فرو مگذار.

- الهى! اگر کار به گفتار است بر سر همه تاجم و اگر به کردار است به پشّه و مور محتاجم.

- الهى! اگر کاسنی تلخ است از بوستان است و اگر عبداللّه است از دوستان است.

- الهى! آمرزیدن مطیعان چه کار است؟ کرمی که همه را نرسد چه مقدار است؟

- الهى! چون آتش فراق داشتى، دوزخ پر آتش از چه افراشتى؟!

- الهى! همتی ده که شوق اطاعت افزون کند و طاعتی ده که به خشنودی تو رهنمون کند.

- الهى! یقین ده که در آن شک و ریا نبود و علمی که بی برق و ضیا نبود.

- الهى! به حق آنکه تو را هیچ حاجت نیست، ببخش بر آنکه او را هیچ حجّت نیست.

- الهى! به درگاه آمدم بنده وار، لب پُر توبه و زبان پراستغفار، خواهی به کرم عزیزدار خواهی خوار، که من خجلم و شرمسار، تو خداوندی و صاحب اختیار.

- الهى! آنچه مرا کام است نه به اندازه ی کام است، چون کرمت عام است؛ اگر نظر کنی کار تمام است.

- الهى! همچو بید می لرزم که مبادا به هیچ نیرزم.

- الهى! گدای تو به کار خود شاد است، زیرا هر که گدای تو شد در دو عالم سلطان است.

- الهى! فرمودی که در دنیا به همان چشم که در توانگران نگرید در درویشان نگرید، تو کریمی و اولی تر که در آخرت به همان چشم که در مطیعان نگری در عاصیان نگرى


 
comment نظرات ()