آمار

مدد کاری اجتماعی-مشاوره خانواده واعتیاد

موضوعات اجتماعی-چالش ها

سیاست¬های کلی: برای کنترل و کاهش آسیب¬های اجتماعی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٢:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۳٠
 

مشاهده یادداشت خصوصی


 
comment نظرات ()
 
آموزش حمایت هاى روانى – اجتماعى در بلایا و حوادث غیر مترقبه ویژه مددکاران اج
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ۱٠:۳٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۳٠
 

مشاهده یادداشت خصوصی


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
بحران اجتماعی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ۱٠:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۳٠
 

مشاهده یادداشت خصوصی


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در گفت وگو با «ایران» اعلام کرد:پژواک ضعیف
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٧:٢٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/٢۳
 

یک سال تا پایان برنامه پنجم توسعه زمان بیشتر باقی نمانده و سال 1394 پایان اجرای این برنامه است.به همین دلیل یکی از برنامه های میان مدت دولت تدبیر و امید تدوین لایحه برنامه ششم توسعه است که سومین برنامه در اجرای سند چشم انداز ایران 1404 خواهد بود.به بهانه برگزاری سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران با موضوع< امور اجتماعی در برنامه ششم توسعه> در دانشگاه آزاد اسلامی گناباد با سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران و دبیر علمی کنفرانس گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن را در زیر می خوانید:
    
     چرا باید به اموراجتماعی در برنامه ششم توسعه توجه شود؟
     در پاسخ به این سوال لازم است به نکاتی شفاف و صریح اشاره کنم. درسند چشم انداز ایران 1404 برای جامعه ایرانی ویژگی هایی تعیین شد که از جمله آنها می توان به جامعه برخوردار از نهاد مستحکم خانواده، رفاه، تامین اجتماعی، امنیت اجتماعی و... اشاره کرد. آمار و ارقام مربوط به آسیب های اجتماعی نشان می دهد تاکنون نتوانسته ایم شاخص های اجتماعی ایران 1404 را تحقق عملی ببخشیم، ضمن اینکه باید این موضوع را مدنظر داشت که توسعه باید همه جانبه باشد.موضوعی که بارها رئیس محترم جمهوری در این دولت برآن تاکید کرده است. ایشان در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید مهمترین محور برنامه های شما چیست؟ اعلام کردند که معیشت مردم و پیشگیری از آسیب های اجتماعی.
    در برنامه های وزرای محترم کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم این موضوع تاکید و تصریح شده است به گونه ای که وزیر محترم کشور به درستی رویکرد «اجتماعی کردن پیشگیری از آسیب های اجتماعی» را اتخاذ کرده است، حتی وزیر راه و شهرسازی هم بر مسکن اجتماعی تاکید می کند. فراموش نکنیم که تضعیف حوزه اجتماعی از دست دادن مهمترین سرمایه های موثر در توسعه کشور یا سرمایه های انسانی و اجتماعی است.
    
    دلیل دیگر غفلتی دانسته یا نادانسته است که تا به امروز نسبت به حوزه اجتماعی شده است.غفلتی که اگر جبران نشود کشور را زمینگیر خواهد کرد. پیچیدگی حوزه اجتماعی موجب ترس از پرداختن به واقعیت های این حوزه شده است. تاملی بر بیست پرسش مقام معظم رهبری در استان خراسان شمالی گویای این موضوع است که باید به حوزه اجتماعی توجه شود. چرا فرهنگ کار جمعی در ایران ضعیف است؟ چرا در روابط اجتماعی، حقوق متقابل رعایت نمی شود؟ چرا در برخی مناطق، طلاق زیاد شده است؟ چرا در فرهنگ رانندگی انضباط لازم رعایت نمی شود؟ آیا در معاشرت های روزانه، همیشه به هم راست می گوییم؟ دروغ چقدر در جامعه رواج دارد؟ علت برخی پرخاشگری ها و نابردباری ها در روابط اجتماعی چیست؟ آیا حقوق افراد در رسانه ها و در اینترنت رعایت می شود؟علت بروز بیماری خطرناک قانون گریزی در برخی افراد و بعضی بخش ها چیست؟ چقدر وجدان کاری و انضباط اجتماعی داریم؟ آیا حقوق متقابل زن و شوهر و فرزندان در خانواده ها به طور کامل رعایت می شود؟ چه کنیم تا زن هم کرامت و عزت خانوادگی اش حفظ شود و هم بتواند وظایف اجتماعی خود را انجام دهد؟
    آیا این دغدغه ها که در قالب سوالات شفاف مطرح شد نشان از نگرانی از وضعیت اجتماعی نیستند؟ نگرانی ایشان در مورد فرهنگ هم همین گونه است.
     این وضعیت، مطلوب جامعه ما نیست.سوال این است که آیا با برنامه ششم می توان همه این مسائل را حل کرد؟
     خیر، چون این مسائل حاصل غفلت طولانی مدت است . یک شبه بوجود نیامده اند که یک شبه از بین بروند. ولی ازیک جایی باید شروع کرد تا ظلمی که ناخواسته در حق حوزه اجتماعی شده، جبران شود.اجازه دهید اینگونه بگویم که اصلاً این مسائل حل شدنی نیستند. به عبارت بهتر به صفر نمی رسند، چرا که مسائل اجتماعی نوزایی دارند اما می توان آنها را کنترل کرد. برنامه ششم می تواند در امتداد کارهای خوب قبلی، نقطه تحول مناسبی در این حوزه باشد.
    


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
اصطلاحات مرتبط با معلولیت و توانبخشی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٢:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٦
 

مشاهده یادداشت خصوصی


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
مداخله در بحران خودکشی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٧:٤٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٤
 

مشاهده یادداشت خصوصی


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
مداخله در بحران فردی،‌ اجتماعی و خانوادگی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٧:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٤
 

مشاهده یادداشت خصوصی


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
راهکارهای روانشناختی در مداخله در بحران ها
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٧:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٤
 

مشاهده یادداشت خصوصی


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
بنیاد نظریه ای زیر بنایی مفاهیم مداخله در بحران درمددکاری اجتماعی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٧:۳۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٤
 

مشاهده یادداشت خصوصی


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
الگوی مددکاری اجتماعی برای مداخله در بحران
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٧:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۱٤
 

  زمان مداخله در بحران متأثر از نیازهای مراجعان، منابع در دسترس، نوع بحران و ضربه ای است که به جامعه بحران دیده وارد شده است. برای مداخله موثر در بحران ها زمان محدود و بسیار پر اهمیت است و مددکاران اجتماعی می بایست بسیار سریع نیازهای جامعه هدف را شناسائی کنند و با شناخت منابع برطرف کننده نیازها به سازماندهی و بهره گیری از آنها برای مرتفع ساختن نیازهای جامعه هدف بپردازند و با نفوذ در افراد آسیب دیده و به کارگیری مهارتهای درمانی و ارتباطی زمینه کنار آمدن و سازگار شدن آنها را با موقعیت ناشی از بحران حاصل نمایند و مانع از انجام گرفتن فعالیت هایی شوند که به حادث شدن خطر و عمیق تر شدن بحران می انجامد، بی شک تخصص و مهارت مددکاران اجتماعی در این راستا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ارائه خدمات در جریان مداخله در بحران های ناشی از وقایع آسیب زا نیاز به سطح بالایی از مهارت و فعالیت های تخصصی مددکاران اجتماعی دارد که این مهارتها در گام اول به توانایی مددکار اجتماعی در به کارگیری ابزارهای کار مددکاری در راستای شناخت مشکل و برقراری ارتباط با جامعه تحت آسیب مرتبط است که به ارتباطی رشد یافته و تأثیرگذار بین افراد آسیب دیده و مددکار اجتماعی می انجامد.

از مهارتهای مددکار اجتماعی ارزیابی صحیح از موقعیت بحرانی در زمان محدود است. افرادی که ضربه های روانی شدیدی را در شرایط بحرانی تجربه کرده اند به کمک های فوری نیاز دارند و فرآیند کمک رسانی می بایست با نیازهای روانی اجتماعی آنها همخوان باشد تا کفایت و اثرگذاری لازم را در حل مشکل آنها داشته باشد.


 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()
 
فرم کاربینی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٧:٤٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۸
 

بسمه تعالی

فرم گزارش کاربینی

 

 

 

 

کاربین محترم، این گزارش حاصل مشاهدات شما از محیط واقعی کار می‌باشد که و شما می‌بایست آن را با راهنمایی مدرس خود صرفا در زمینه‌ی شغلی مرتبط با رشته‌ی تحصیلی خود تکمیل نمایید.

الف) عنوان شغل ومشخصات کاربین

عنوان شغل :

 

نام:                          نام­خانوادگی:                                        شماره دانشجویی:                  

 

نیم‌سال تحصیلی:                      مقطع تحصیلی:  کاردانی □                   کارشناسی □       

 

رشته تحصیلی:                                                         نام مرکز آموزشی:                                                            

 

وضعیت اشتغال: بیکار □           شاغل مرتبط با رشته تحصیلی □          شاغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی □

 

مدرس:

 

شماره تماس:

نشانی:

 

ب) مشخصات محیط واقعی کار مورد بازدید

نام و نشانی  و تلفن محیط واقعی کار
 مورد بازدید

 

 

نوع محیط واقعی کار مورد بازدید

دولتی                                  عمومی                                 خصوصی

تعداد تقریبی کارکنان

 

 

زمینه فعالیت

 

بخش تحقیق و توسعه (R&D)

دارد                                          ندارد

سازمان‌های ذیربط و مرتبط با حوزه شغلی

 

 

پ) در موارد زیر با توجه به مشاهدات خود از محیط واقعی کار به طور اجمالی توضیح دهید.

 

 

v     توصیف فرآیند انجام کار

 

  1. 1. تشریح جریان فرآیند کار:

 

  1. 2. ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و ابزارها:

 

  1. 3. محصولات تولید شده (کالا یا خدمات) و نحوه ارایه خدمات پس از تولید و تحویل:

 

 

  1. 4. نحوه کنترل کیفیت انجام فعالیت‌ها:

 

 

 

v     توصیف توانمندی‌ها و مهارت‌های مورد انتظار برای احراز شغل موردنظر

 

  1. 1.  ویژگی‌های مهارتی:
  2. 2.  دانش و استعدادهای موردنیاز:
  3. 3. ویژگی‌های جسمانی:

 

v     توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل موردنظر

 

1. سختی و پیچیدگی کار:

2. نکات مربوط به قوانین و مقررات انجام کار:

  1. 3.  نکات مربوط به ایمنی و بهداشت:
  2. 4.  نکات مربوط به فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه‌های شغلی):

5. وضعیت درآمدی و مباحث اقتصادی:

 

ت) تحقیق، توصیف و مقایسه ویژگی‌های شغل موردنظر در داخل و خارج از کشور:

 

ث) ارایه نظرات و پیشنهادات کاربین در خصوص موقعیت فعلی و آینده شغل موردنظر:

 

ج ) نتیجه گیری نهایی :

 

 


 
comment نظرات ()
 
راهنمای نگارش گزارش درس کاربینی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٧:٤٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/٧/۸
 

هدف از تهیه این راهنما ارائه یک الگوی عمومی  و جامع جهت نگارش گزارش درس کاربینی می باشد .

مسئولیت رعایت قواعد نگارشی و سرفصل های مشخص شده در این راهنما به عهده دانشجو و نظارت بر صحت و مناسب بودن اطلاعات بر عهده استاد می باشد .

الف  ) سر فصل های گزارش درس کاربینی

      مطالب شامل عناوین اصلی و فرعی مطابق بندهای الف ، ب ،پ،ت و ث فرم گزارش کاربینی

و نگارش گزارش کاربینی به ترتیب ذکر شده و حاوی مطالب زیر می باشد:

  • ·         جلد گزارش   شامل  جدول عنوان شغل و مشخصات کار بین ( دانشجو )
  • ·         جدول مشخصات محیط واقعی کار مورد بازدید ( صفحه اول گزارش )
  • ·         فهرست مطالب
  • مقدمه و خلاصه مدیریتی ( شرح مختصری از محیط واقعی کار،مطالب گزارش ،افراد ی که از آنها مصاحبه شده و با شما همکاری کرده اند)
  • ·         توصیف فرآیند انجام کار

 
ادامه مطلب...
comment نظرات ()