آمار

مدد کاری اجتماعی-مشاوره خانواده واعتیاد

موضوعات اجتماعی-چالش ها

کارآفرینی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ۳:۱۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/٦
 

امروزه نگرش علمی بشر به پدیده ها ، مسائل و حوادثی که انسان در طول زندگی با آنها مواجه شده است باعث تفاوت نسل حاضر با نسلهای قبل از خود گردیده است. بطوریکه دامنه علوم تا به آنجا پیش رفته که پاسخگوی  سوالات  بسیاری  از انسانها  شده است.  البته نیازهای انسان بی انتها می باشد و به مجرد  برآورده شدن یک نیاز، نیاز بعدی بوجود می آید و این دور همچنان ادامه دارد.

نیاز به شغل یکی از نیازهای مهم انسان است که بدین وسیله فرد به کسب درآمد پرداخته و به نیازهای مادی و معنوی خود پاسخ می دهد ودر این خصوص افرادی که بتوانند از امکانات موجود بصورت بهینه استفاده نمایند بطوریکه حداکثر استفاده از حداقل منابع موجود بدست آورند از توجه ای خاص برخوردارند. برای داشتن چنین افرادی لازم است که نظام آموزشی با برنامه ریزیهای مدون و حساب شده به تربیت و تعلیم نسل حاضر و آینده همت گمارد.

آموزش و پرورش نقش مهمی را در شکل دادن به طرز تفکر، مهارتها و فرهنگ افراد جامعه در کلیه سطوح بر عهده دارد. مراکز آموزشی از جمله دانشگاهها نقش کلیدی را در ارتقاء کارآفرینی و ابداع عملکرد در دانشجویان را دارد. چرا که علاوه بر آموزش و تعلیم در حرکت اولیه ، رشد آن نیز به نوبه خود حائز اهمیت است.

 


کارآفرینی در نظرگاه ارزش(تاریخی-دینی- فلسفی)

تعریف و بررسی و کارآفرینی

کار مساوی با تلاش و زحمت و صرف انرژی برای یک هدف و نتیجه خاصی است که می تواند گاهی یدی یا فکری و گاهی ترکیبی از آن دو با به خدمت گرفتن ابزار تکنولوژی باشد و در این راستا بزرگان معتقدند :

سقراط حکیم  نیز در عهد  یونان باستان اشاره می کند کار  سرمایه  سعادت  و  نیکبختی است . گالیله معتقد بود کار نشانه زندگی ، یعنی حرکت است.

شیلر می نویسد کار و کوشش زندگی را زیبا و شیرین می سازد و بر ارزش و مقام مردمی می افزاید. حضرت امام علی(ع) می فرماید: کمترین کار در پیشگاه خداوند که بر شما واجب است این است که از نعمت های خود در نافرمانی او یاری نجویید.

سقراط: کارهای بزرگ مناسب مردانی است که افکار بزرگ دارند.

جایگاه کار در نظام ارزشی

در فرهنگ  غنی اسلامی عزت ، افتخار و سلامتی انسان در کار نهادینه شده است  و کار کردن نوعی شعور آمیخته به  شجاعت نامیده می شود. کار بخشی بزرگ و شاید  زیربنایی ترین  ساختار زندگی انسان می باشد و کلید گشایش هر استعداد در درون انسان است.

پیامبر اسلام بارها فرمودند: وقتی کاری را انجام می دهید آنرا بصورت نیک و کامل و جامع به اتمام برسانید چرا که کارها به تمام شدن آنها و اعمال به پایانهای درست و کامل آنها تعریف و معرفی می شوند.

یکی از مهمترین تئوریهای علم اقتصاد ، بخش مهمی از ارزش هر چیزی را به کاری می داند که در آن متبلور است به عبارت ساده تر، این کار است که ارزش انسان را مشخص می کند در حالی که ارزش کار را هم انسان تعیین می نماید. آنچه مسلم بنظر می آید این است که افزایش بهره وری ناشی از وجود عشق و علاقه به کار به نوبه خود سبب افزایش حجم کالا و خدمات تولیدی و کاهش هزینه های تولیدی می شود و همین امر موجب کاهش در نرخ تورم و از بین رفتن تدریجی آن می شود.

اسلام ، انسان و کار:

اسلام همواره بشر را متوجه این نکته می کند که هر چه هست عمل است و سرنوشت انسان را عمل او تشکیل می دهد.

قرآن کریم می فرماید: برای بشر جز آنچه که کوششی کرده است هیچ چیز وجود ندارد(سوره نجم آیه 39) یعنی سعادت بشر در گرو عمل اوست. در اسلام سعادت و شقاوت فرد به عمل او بستگی دارد. عمل انسان به چیزی جز خواست و اراده خود او بستگی ندارد.

 

 

کارآفرین در منطق دین:

از نظر اسلام کارآفرین، فرد تلاشگری است که با اتکا به نفس و توکل به خدا بتواند از حداکثر توانایی های جسمی ، مادی و تخصصی خود را از راه حلال در جهت منافع خود در جامعه ای که در آن زندگی می کند استفاده نماید. دائماً در حال تغییر و رشد بوده و با تلاش اقتصادی برای بالا بردن سطح تولید در جامعه همت می نماید و باعث جلوگیری از رشد روحیه تنبلی و توسعه فقر در جامعه می شود و در نهایت در بین تعاریف ارائه شده از طرف دانشمندان علم مدیریت کارآفرینی فرآیندی است که طی آن محصول یا خدمت جدید با نوآوری و خلاقیت به بازار ارائه شود و این کسب و کار مدام در حال رشد و ترقی است.

کارآفرین و نقطه نظرات دانشمندان در این زمینه :

کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود پایه گذاری می کند و چه بسا خود سبب پایه سرمایه های بزرگتر شود.

به قول اشو ، مرد خلاق (کارآفرین) بر زیبایی دنیا می افزاید  او باعث می شود دنیا بهتر شود و وقتی از دنیا می رود دنیای بهتری را پشت سر می گذارد که خود نیز در خلق آن محور بوده است.

کارآفرینان محور توسعه اقتصادی بوده و با تخریب روش کهن و ناکارآمد قبلی و جایگزینی آنها با شیوه های کارآمد و نوین به نظام اقتصادی پویایی و حیات می بخشد.

پیتر دراکر معتقد است کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با  سرمایه خود شروع می نماید و ارزها را تغییر می دهد و ماهیت آنها را دچار تحول می نماید. بر اساس تاکید برخی صاحبنظران اصلاح کارآفرینی را در معنا و مفهوم فعلی، اولین بار ژوزف شومپیتر اقتصاد دان اتریشی الاصل ساکن آمریکا به کاربرد و او را پدر علم کارآفرینی می دانند.

جفری تیمونز : کارآفرین را ایجاد کننده یک چیز ارزشمند از هیچ می داند. امام صادق می فرماید: صاحب کار بر کسب و کار خویش سه ویژگی عهده دار است:

1-    در رشته خود دارای قدرت درک بالا است.

2-    درستکار است

3-    در جهت ارائه محصول خود رضایت مراجعه کننده را می جوید.

با توجه به موارد یاد شده می تواند اینطور عنوان کرد که تفاوت آشکاری بین کارآفرین و سرمایه گذار و هم چنین  بین مدیر و کارآفرین وجود دارد زیرا کارآفرین سرمایه دار نیست اگر چه او قادر است از سرمایه های راکد سرمایه گذاران به خوبی استفاده کند. وی توان بهره برداری مناسب از علم و تخصص و هنر دیگران را دارد.

 

نقش کارآفرین:

بعضی از مردم تصور می کنند کارآفرین در زمینه فروش فعالیت دارد و بعضی دیگر کارآفرین را رابط بین خریدار و فروشنده می دانند باید متذکر گردید فروش تنها یکی از وظایف مربوط به کارآفرین است که او را از افراد دیگر متمایز ساخته و عامل پیشرفت و توسعه می گردد . در حقیقت بدون کارآفرین توسعه معنی ندارد و روش زندگی کارآفرین ترکیب خلاقیت ، مبارزه ، سختکوشی و رضایت است.

 

وظایف هشت گانه کارآفرین:

1-    از موقعیتهای محیط آگاه می شود.

2-    برای استفاده از این موقعیتها خود را در خطر می اندازد(ریسک پذیری)

3-    برای کار سرمایه گذاری می کند.

4-    نوآوریها را معرفی می کند.

5-    کار و تولید را نظم می بخشد.

6-    تصمیم می گیرد و تردید ندارد.

7-    برای آینده برنامه ریزی می کند.

8-    محصولات خود را با سود مطمئن عرضه می کند.

جایگاه کارآفرین در پیشرفت اقتصادی کشور

ریچارد کانتیلون اولین شخصی است که نقش قطعی را در تئوری اقتصادی تشخیص داد. او معتقد است کشاورز یک کارآفرین است که برای پرداخت مبلغ ثابتی پول به صاحب ملک مزرعه یا زمین، با وی قراردادی می بندد(بدون اطمینان از اینکه کاری که انجام می دهد برایش سودی دارد یا خیر)

جان باتیست سی اقتصاد دان مشهور فرانسوی وظیفه اصلی کارآفرین را هماهنگی و نظارت بر فرآیند تولید می داند و می گوید نقش کارآفرین در فرآیند تولید و ترکیب عوامل گوناگون و ضروری تولید برای تولید یک محصول نهایی و استفاده فوری از آن است.

فرانک اچ تایت وظیفه دیگر کارآفرین را تصمیم گیری در شرایط نامطمئن می داند . همچنین فردریک برنارد کارآفرین را بعنوان مالک معرفی می کند. وظیفه کارآفرینان برنامه ریزی و تصمیم گیری درباره تولیدات است و دولت باید برای رقابت پایدار و رشد اقتصادی در زمینه پیشرفت کارآفرینی کمک کند.

کسب کار و کارآفرینی در نگاه وحیانی قرآن کریم

در آیین بزرگ اسلام کار عزت ، شرف و مایه حیات به شمار می رود.

پیامبر اسلام می فرماید: خداوند تلاش و کوشش را برای شما مقرر گردانید پس کوشش نمایید . بنابراین از نظر مبنایی ما آموزه های گرانبهایی درباره کار داریم که متاسفانه مانند بسیاری از آموزه های دیگر دینی ما در کتابخانه ها و تحقیقات کمتر در میدان عمل به آن توجه شده است. خداوند در قرآن کریم می فرماید فضل خدا نصیب کسانی است که اهل جهد و کوشش و تلاش باشند. (39 تا 41 سور نجم) آمده است و اینکه برای انسان بهره ای جز سعی و کوشش او نیست و سعی او بزودی دیده می شود و سپس به او جزای کافی داده خواهد شد. آنچه از آیات قرآن کریم استفاده می شود این است که دستیابی به زندگی شایسته و سالم در گرو  بهره گیری از معارف آسمانی ، تفکر و تعقل و عمل و کار است و بالاترین چیزی که از « لا یغیر ما بقوم حتی یغیر و اما بانفسهم»  استفاده می شود این است که در صورت شیوع فساد و اتراف مترفین ، نزول بلایا و مصائب و سلب نعمتها ممکن الوقوع است که بعنوان نکته کارآفرینانه می باشد.

قرآن کریم توانایی و امانتداری را دو ویژگی از کارآفرینان می داند و همچنین در استخدام نیروی کار یک قاعده کلی از زبان دختر شعیب ارائه می کند و آن این است که بهترین فرد برای استخدام فردی است که توانمند و امانتدار باشد.

اسلام کار را عامل پرهیزگاری-خداگرایی-جهاد-شرافت-حیات و بیکاری را دوری از خدا-خطاپذیری- انگیزه گناه- کجروی- پوچگرایی می داند.

قرآن کریم می فرماید ما به حضرت داود (ع) از فضل خود نعمتی بزرگ بخشیدیم . به کوهها و پرندگان گفتیم ای کوهها  ای پرندگان با او هم آواز شوید و همراه او تسبیح خدا گویید و آهن را برای او نرم کردیم و دستور دادیم زره های کامل و فراخ بساز  و حلقه ها را به اندازه و متناسب کن و کار و عمل صالح بجا آور که من به آنچه انجام می دهید بینا هستم.

 

 

اسلام به مسائل اقتصادی اهمیت فراوان داده است و وجود ابواب متعدد مربوط به مبادلات مالی در فقه و قوانین اسلامی حکایت از این دارد که اقتصاد در اسلام ارزش فراوان دارد. اسلام با توجه به جهان بینی خاص خود رشد و توسعه و بهره برداری هر چه بیشتر نیروهای تولیدی و انسانی که کارآفرینان جامعه اند را در نظام اقتصادی مورد تشویق و ترغیب قرار می دهد.

کارآفرینان و سازمانهای کارآفرین:

کارآفرینان و سازمانهای کارآفرین همواره در حاشیه شرایط رقابتی خود عمل می کنند بیشتر بر منابع خود تمرکز می نمایند و به آنچه که نمی دانند بیشتر از آنچه که می دانند توجه دارند . یک سازمان کارآفرین آماده و قادر است تا خود را با محیط متغیر خارج از سازمان تطبیق دهد. حضرت علی (ع) هر گونه سنتی و سهل انگاری و عقب ماندن از زمان تحول را نکوهش نموده و می فرماید هر کسی تسلیم و سستی و سهل انگاری در کارها و فعالیتها را پیش رو بگیرد حق خود و دیگران را تباه می سازند. از طرفی این تغییرات و تحولات روز افزون در طول زمان باعث ایجاد مسیرهای جدید خواهد شد. سازمانهای کارآفرین می دانند که مسیرهای گذشته به ورشکستگی آنها منجر می شوند بنابراین تغییر یک فرصت است نه یک تهدید.

کارآفرین از نظر امام علی(ع) :

کارآفرین در نظرگاه امیرالمومنین (ع) انسانی است سختکوش ، خودکمال جو و مردم گرا است و اینها همه خصیصه هایی است که خود حضرت به آنها متصف است و جامعه ای که اینگونه افراد را تربیت کند مرزهای شایستگی را درنوردیده است . از نظر امام علی (ع)کارآفرین فردی سختکوش، خوداتکا، کمال جو، و مردم گرا، فرصت شناس یا ریسک پذیر ، تجربه گرا، ابزار شناس، دوراندیش ، متعادل، میانه رو، سحرخیز پرکار و پرتلاش می باشد.

 

انواع کارآفرینی:

کارآفرینی خصوصی-دولتی-اجتماعی

کارآفرینی خصوصی: از فعالیتهای ابتکاری و سودآور در بخش خصوصی بوجود می آید و می تواند بعنوان کارآفرین درون سازمانی یا کارآفرین کسب و کارهایی کوچک هم تعریف شود.

کارآفرینی دولتی: فعالیت نوآورانه ای است که در بخش عمومی جایی که در آن به راه حلهای جدید نیاز داریم،ضروری و لازم است.

کارآفرینی اجتماعی:

کارآفرینی اجتماعی در بخش داوطلبانه قرار داده شده است. این بخش عموماً محیط فعال کارآفرینی اجتماعی است. برای درک بهتر کارآفرینی اجتماعی از واژه جدیدی بنام نوآوری می توان استفاده کرد که ویژگی های شخصیتی کارآفرینان اجتماعی از نظر (مک کللند) عبارتند از نوآوری –ریسک پذیری خردمندانه-اعتماد به نفس-سخت کوش- هدف گذاری-پاسخگویی می باشد.

اهمیت کارآفرینی:

شروع یک کسب و کار جدید یک تصمیم فردی است و نشانگر اهمیت خصوصیات فردی

کارآفرین برای توسعه یک جامعه بعنوان یکی از ارزانترین ابزارها با بهترین نتیجه و بیشترین کارآیی مطرح است. کارآفرین راه رسیدن به توسعه اقتصادی را هموار می نماید. مخصوصاً در کشورها که با جمعیت عظیمی از نیروی انسانی جوان روبرو هستند . رواج کارآفرینی خود باعث ایجاد اشتغال و تولید ثروت در جامعه میگردد و نتایج فرهنگی خاص را بدنبال دارد. علاوه بر نوآوری که از مشخصه های اساسی کارآفرینی است منجر به تولید محصولات جدیدتر و ارائه خدمات متنوعتر گردیده و به این ترتیب قدرت انتخاب مردم افزایش یافته و زندگی ساده تر می شود.

اهمیت کارآفرینی در اقتصاد:

امروزه کارآفرینی بیشتر در شرکتهای کوچک و جدید افزایش یافته است با اینکه شرکتهای بزرگ که عمدتاً فراهم کنندگان مشاغل جدید هستند نتوانسته اند به همین میزان در افزایش کارآفرینی نقش داشته باشند. امروزه ساختار اقتصادی تغییر یافته است و در واقع دانش پایه فعالیتها را تشکیل می دهد جهانی شدن رقابت فشرده ای را در شرکتهای صنعتی و تجاری در نقاط گران قیمت افزایش داده است که نه تنها حجم تولیدات را به کشورهای ارزان قیمت برده بلکه باعث افزایش بهره وری با استفاده از تکنولوژی داده شده است.

نقش دولت در کارآفرینی:

از آنجاییکه کارآفرین نیازمند به سرمایه تکنولوژی و تسهیلات لازم برای انجام فعالیتهای خود می باشند و بسیاری از کارآفرینان از داشتن برخی از این عوامل محروم می باشند. لذا فراهم نمودن امکانات لازم برای فعالیتهای خود می باشد و بسیاری از کارآفرینان از داشتن برخی از این عوامل محروم می باشند. لذا فراهم نمودن امکانات لازم برای کارآفرینان از وظایف مهم دولتها در هر جامعه ای می باشد.

همچنین با توجه به اینکه نظام حکومتی در ایران متمرکز می باشد، لذا دولت می تواند نقش مهمی در تشویق و حمایت از کارآفرینان بازی نماید. دولت می تواند با سیاستگذاری، برنامه ریزی و تعیین خط مشی های صحیح در فرآیند کارآفرینی نقش مهمی را بازی نماید. دولت باید با توجه به نقش های کلیدی کارآفرینان برای رقابت پایدار و رشد اقتصادی ، تعدادی از سیاستهای سنتی و ایستا را تغییر دهد و ابتکارهای جدیدی برای تشویق تجارتهای کارآفرینانه ایجاد کند و با سیاستها و زیرساختارهای مناسب به پیشرفت کارآفرینی کمک کند.

ویژگیهای کارآفرین:

کارآفرینان باید دارای ویژگیهایی باشند تا بتوانند اهداف مورد نظر در فرآیند کارآفرینی را محقق سازند که بشرح ذیل می باشد.

خلاقیت-نوآوری-روحیه مشارکت-دیرتغییر- ریسک پذیری

کارآفرین بدون خلاقیت بی معنا می باشد. ذهن فرد کارآفرین قبل از انجام کار طرح آن را ترسیم نموده و جنبه های گوناگون آن را مجسم می نماید . سپس اقدام به فعالیت می کند. علاوه بر این روحیه نوآوری در کارآفرین می توان زمینه تکثیر شغلی و در نهایت تولیدی را در افراد بالا ببرد. بنگاههایی که از نوآوری برخوردار باشند هرگز دچار رکود و سپس خروج از گردونه بازار نمی کردند.

همچنین کارآفرین تفسیر و تغییرات حرفه ای را بدرستی درک می کند و تلاش می نماید خود را بر روی موج تغییرات قرار داده و استفاده ای مطلوب در جهت تحقق اهداف مورد نظر سازمان بعمل آورد.

باید اضافه نمود که لازم است کارآفرین برای تثبیت موقعیت نه تنها از آرا و نظرات دیگران استفاده نموده بلکه مشارکت سایرین برای رسیدن به اهداف از وجود دیگران بهره جوید. این باور جود دارد که هر شغلی مخاطرات مربوط به خود را دارد که کارآفرین می تواند خود را از قبل برای پذیرش این مخاطرات آماده نماید. چرا که تامین و ناامیدی و ضرر از خطرات احتمالی کار نمی تواند سبب کارآفرینی گردد.

ماهیت تحول کارآفرینی:

قرون وسطی : بازیگر شخصی که عهده دار طرحهای تولیدی بزرگ است.

قرن 17 : کسی که ریسک سود (ضرر) در قراردادی با قیمت ثابت با دولت متحمل می شود.

1725: ریچارد کانبلتون : کسی که ریسک را می پذیرد با کسی که تامین کننده سرمایه است فرق می کند.

1803: باتیست سی : سود ناشی از کارآفرینی از سود ناشی از سرمایه جدا است.

1876: والکر : بین کسانی که سرمایه را تامین می کند با کسانی که از تفاوتهای مدیریتی برخوردارند، تفاوت وجود دارد.

1943: شومپاتر: کارآفرین نوآور و پدیدآورنده فن آورهای تازه است.

1961: کللند: کارآفرین فردیست فعال که ریسکهای معمولی را می پذیرد.

1964: دراکر: کارآفرین فرصتها را به حداکثر می رساند.

1975: شاپرو : کارآفرین  مبتکر و سازمان دهنده  چند ساز و کار اقتصادی است و  ریسک ورشکستگی  را می پذیرد.

1980: وسپر: کارآفرین از دیدگاه اقتصاددانان ، روانشناسان، تاجران و سیاستمداران متفاوت است.

1983: پینچات: کارآفرینی درون سازمانی : کارآفرینی که در سازمان تازه تاسیس شده است.

1985: راکر : کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی جدید را با سرمایه خود شروع نماید.

1987: پالمر: کارآفرین فردی است که ابزار تولید را بمنظور ادغام آنها برای تولید محصولات قابل عرضه به بازار ارائه می کند.

1992: ویلکن: کارآفرینی یک متغیر میانجی است که از ویژگیهای تسریع کنندگی برای تشریح کارآفرینی در توسعه اقتصادی استفاده می کند.

1996: مک کران و فلابنگان : کارآفرینان افرادی نوآور با فکر متمرکز و بدنبال کسب توفیق وسایل به استفاده از میانبرهاست.

کسب کار کوچک و کسب و کار کارآفرینی:

ادبیات و روشهای موجود نمایانگر سردرگمی میان واژه های کارآفرینی کسب و کار ابتکاری و کسب و کارهای کوچک هستند. از نظر گیپ آموزش کارآفرینی در کانادا و ایالات متحده رایج است. اما این موضوع هنوز رواج چندانی در اروپا ندارد. در انگلستان واژه رایج  «کسب و کار ابتکاری» است. در ایرلند از واژه کسب و کار ابتکاری به جای آموزش کارآفرینی استفاده می شود. سکستون و بومان معتقدند در کسب و کارهای کوچک می توانند شکل های مختلفی داشته باشند . یعنی از کارهایی خودفرما مانند : هرس باغ، اداره یک دفتر پست یا یک فروشگاه کنار خیابان تا مدیریت یک شرکت پیشرفته تکنولوژیکی که از نظر معیارهای مقایسه با دیگر شرکتها، می توانند کوچک تلقی شوند. نباید فراموش کرد که همه کارآفرینان، خودفرما هستند اما همه افراد خودفرما، کارآفرین نیستند. کالاند معتقد است ویژگی کارآفرینان، رفتاری نوآورانه و استفاده از روشهای مدیریت استراتژیک است و هدف اصلی آنها توسعه و سود می باشد. مالکان کسب و کارهای کوچک افرادی هستند که کسب و کارشان بیشترین زمان و منابع را صرف می کند و بیشترین درآمد آنها را تشکیل می دهد.  برخلاف کارآفرینان ، مالکان کسب و کارهای کوچک  بندرت  خود را  درگیر فرآیندهای نوآوری می کنند . به همین صورت وقتی موضوع آموزش و یادگیری مطرح می شود از دو عبارت آموزش کارآفرینانه و آموزش برای کارآفرین به میزان گسترده ای استفاده می شود.

البته کسب و کارهای کوچک نقش کمی در توسعه کارآفرینی دارند.

 

 

 

پیشرفت در رشته کارآفرینی:

تشخیص اهمیت کارآفرینی در بیش از دو دهه گذشته توسط برخی از محققان سیاستگذاران عمومی، مدیرن اجرایی ، مدیران مالی و سایرین منعکس می شود . کارآفرین و حیطه های مدیریتی هیچ کدام تنهایی غالب نیستند بلکه با هم همپوشانی دارند و بطور فزاینده ای مورد قبول واقع می شود. قابلیت دسترسی به منابع مالی مخاطره پذیر شامل سرمایه ریسک پذیر، منابع مالی برجسته، تکنیک های مالی نوآور متنوع و منابع مالی فرد در طول دهه 1990 در سطح بی سابقه ای پدیدار شدند. این قابلیت دسترسی توسط اهمیت فعالیت مخاطره جویی جدید و نیز بررسی علمی گسترده ترغیب می شود. روح کارآفرینی جهان شمول است و در چند سال اخیر علاقه به مقوله کارآفرینی در دنیا زیاد شده است. کارآفرینان زن و کارآفرینان کم سن و سال به تعداد بی سابقه ای ظهور کردند آنها در مواجه با موانع و مشکلاتی که دیگر کارآفرینان با آن مواجه می شدند متفاوت هستند.

آموزش کارآفرینی سریعترین بخش رشد را در تجارت و مکاتب مهندسی نشان می دهد. بین انواع کارآفرینان و روشهایی که برای دستیابی به موفقیت در تحقیقات ، به کار گرفته می شود و جنبه های روانشناسی که موفقیت آینده را پیش بینی می کنند، تنوع بسیاری وجود دارد.

با توجه به موارد یاد شده ، بسیاری از عوامل دیگر در می یابیم در رشته کارآفرینی پیشرفتهای جدید بوجود آمده و روز بروز به آن اضافه می شود. در دنیای کنونی فردی موفق است که ایده داشته و بتواند فرصت شغلی جدید را ابداع نماید تا بتواند در دنیای کسب و کار شرکت جوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع

 

1- کارآفرینی در نظام ارزشی تالیف دکتر حسین خنیفر

2- مقالات منتخب کارآفرینی تطبیقی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع

 

1- کارآفرینی گام به گام تالیف  عباس نور -سیروس احمدزاده- محمد کیا- سعیده نتایج

2- مجموعه فصل نامه تخصصی مرکز کارآفرینی پردیس قم-دانشگاه تهران شماره های اول الی چهارم

3- مقدمه ای بر کارآفرینی ترجمه سیامک نطاق

 

 

 


 
comment نظرات ()