آمار

مدد کاری اجتماعی-مشاوره خانواده واعتیاد

موضوعات اجتماعی-چالش ها

کسب وکار
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ۳:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/٦
 

مقدمه

اهمیت کسب و کارهای کوچک و متوسط برای اقتصاد مدرن و توسعه اقتصادی مورد تایید تمامی اعضای اتحادیه اروپا قرار گرفته است مثلا در انگلستان تعداد شرکت‎هایی که کمتر از 20 نفر نیرو دارند 98 درصد کل شرکتها را تشکیل می‏دهند در اسکاتلند اهمیت فعالیت‎های نوین کار آفرینانه برای توسعه آتی اقتصادی در نرخ تقاضا برای ایجاد کسب و کارهای جدید و استراتژی مربوط به آن نمایان است. این استراتژی به دنبال افزایش کارآفرینان جدید و در حال ظهور و ترغیب تعداد بیشتری از کارآفرینان جدید به ویژه کارآفرینانی است که به ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط می‏پردازند. علی‏رغم افزایش توجه به کارآفرینان در کسب و کارهای کوچک و متوسط ما هنوز هم اطلاعات زیادی در مورد فرآیند توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط و فرآیند کارآفرینی نداریم. ما اطلاعات کمی درباره یادگیری کارآفرینانه و فرآیند توسعه در کسب و کارهای کوچک و متوسط داریم به علاوه دیدگاه‏هایی پیش‏داورانه در مورد توانایی این گونه کارآفرینان وجود دارند که مورد توجه زیادی قرار گرفته‏‎اند.

اما باید با روش‎های تحقیقاتی به چالش کشیده شوند مثلا یک نگرش رایج در مورد مالکان کسب و کارهای کوچک این است که آنها از برنامه‏ریزی و تدوین استراتژی هیچ اطلاعی ندارند. همچنین گفته می‏شود که چنین کسب و کارهایی فاقد مهارتهای مالی و درک اطلاعات مالی هستند. رویکردهای مختلفی به تازگی تدوین شده‏اند و ارزیابی بیشتری که در مورد محیط فعالیت کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان انجام شده‏اند این نظریات را به چالش‏ کشیده‏اند به علاوه روش‏های پژوهشی کیفی نشانگر آن است که کارآفرینان و مالکان کسب و کارهای کوچک بیشتر از آن چه که مثلا تصور می‏شود دارای اطلاعات و درک بیشتری در مورد مفهوم تصمیم‏گیری‏های استراتژیک هستند.


چرا باید یک برنامه بنویسیم:

ایجاد یک برنامه کسب و کار نتیجه فرآیند برنامه‏ریزی نیست. فهم آن برنامه هدف نهایی می‏باشد. با این وجود نوشتن یک برنامه یک مرحله مهم میانی می‏باشد، شکست در برنامه‏ریزی می‏تواند به معنای برنامه‏ریزی برای شکست باشد. داشتن برنامه برای یک کسب تاسیس شده به این معناست که توجه دقیقی به توسعه کار داده شده است، و برای یک شروع نشان می‏دهد که کار‏آفرین تکالیف خود را انجام داده است.

هدف از برنامه:

یک برنامه کسب و کار رسمی به اندازه‏ای برای یک کار تاسیس شده مهم است که برای یک شروع این برنامه چهار کارکرد حیاتی دارد از جمله به مدیریت یک کارآفرین برای شفاف نمودن، تمرکز بر پروژه یا کار خود با چشم‏اندازه‏های آن کمک می‏کند، یک چهار چوب کاری منطقی و بررسی شده را در اختیار می‏گذارد که در داخل آن یک کار می‏تواند توسعه یابد و استراتژی‏های کاری خود را در طول سه تا پنج سال آینده تعقیب کند. همچنین به عنوان یک پایه برای مباحثه با اشخاص سوم مانند بنگاه‏ها، بانک‏ها سهام داران و سرمایه‏گذران و غیره عمل کند و در نهایت یک نشانه معیار ارائه می‏کند که عملکرد واقعی می‏تواند با آن مقایسه شده و بررسی شود.

همانطوری که هیچ دو کسب و کاری مشابه هم نیستند، برنامه مالی کسب و کار نیز مشابه هم نمی‏باشند. یک برنامه کسب و کار باید یک نگرش واقع‏‎گرا از توقعات و اهداف بلند مدت یک کسب و کار تاسیس شده با یک سرمایه‏گذاری جدید باشد ایجاد یک برنامه کسب و کار رضایت‏بخش یک تمرین دشوار اما ضروری است باید به آن پرداخت. قبل از نوشتن برنامه کسب و کار کارآفرین باید ببینده هدف خود را به طور شفاف تعریف کند. ساختار برنامه را طراحی کند. بر روی طول اجتماعی برنامه تصمیم‏گیری کند. تمامی موضوعات اصلی را برای عنوان شده تعیین کند، خواسته‏های آن را در رابطه با محتویات و سطوح جزئیات تعیین کند. برای بسیاری از کارآفرینان و برنامه‏ریزان فرآیند برنامه‏ریزی به اندازه برنامه نهایی مفید می‏باشد. بنابراین حتی اگر نیاز به برنامه رسمی نباشد در مورد فرآیند برنامه‏ریزی به دقت باید فکر کرد این می‏تواند برای کسب و کار پیشنهاد خیلی مفید باشد. یک برنامه‏ریزی خوب کارآفرین را در راه‏اندازی و کسب و کار و پیشرفت کار او و جلوگیری از اشتباهات زیان‎بار کمک می‏کند.

« کم‏رنگ‏ترین جوهرها بهتر از قوی‏ترین حافظه‏هاست. »      (ضرب‏‎المثل چینی)

طرح کسب و کار چیست؟

کارآفرینی و ایجاد هر نوع کسب و کار جدید اغلب مخاطراتی همراه است این موضوع اهمیت استفاده از یک نقشه و الگوی مناسب برای انجام مطالعات و بررسی جامع قبل از شروع فعالیت و به حداقل رسانیدن این مخاطرات و آسیب‏ها را آشکارا می‏سازد طرح یک کسب و کار به عنوان ابزاری برای پیش‏بینی و مدیریت بهتر کسب و کارهای موجود و یا جدید محسوب می‏شود این کار از طریق توجه به الولیت‏ها، نظارت، ارزیابی پیشرفت کار و کمک به دستیابی اهداف از پیش تعیین شده صورت می‏گیرد. این‎چنین طرحی کارآفرینان را قادر می‏سازد تا در مراحل مختلف کسب و کار آمادگی لازم را برای پیشبرد برنامه‏ها به دست آورند. نوشتن اجازه می‏دهد دیگران هم در ردیابی شما شرکت کنند و نظر بدهند با توجه به موارد یاد شده می‏توان از کسب و کار این تعریف را داشت.

تعریف کسب و کار:

یک طرح کسب و کار نوشته‏ای توصیفی و جامع در مورد کسب وکار یک موسسه است. این طرح حاوی گزارش دقیق در خصوص تولیدات یا خدمات شرکت، روش‏های تولید بازار و مشتریان، راهبرد بازاریابی، منابع انسانی، تشکیلات، نیاز به زیر ساخت‏ها و تامین نیازهای مالی، منابع تامین مالی و نحوه استفاده از آنها می‏باشد. و در تعریف دیگر می‏توان گفت طرح کسب کار سندی مکتوب و نوشته‏ای توصیفی و جامع است که شامل جزئیات کسب و کار (حرفه ـ شغل یا شرکت) می‏باشد این گزارش تمام جزئیات فعالیتهای داخلی و خارجی که شامل نام و نوع کسب و کار تولیدات، خدمات، روشهای تولید و بازاریابی و مشخصات بازار و مشتریان، ارتباط منابع انسانی، نیازهای مالی و زیر ساختها، میزان سرمایه‏گذاری و نحوه استفاده از آنها می‏باشد.

را برای راه‏اندازی و اداره یک کسب و کار دارا است با این تعریف کاملا واضح است که ما نمی‏توانیم بدون طرح کسب و کار پول و سرمایه خود را افزایش دهیم طرح کسب و کار ذاتا یک فن به شمار می‏رود این سندی است که وضعیت شرکت ما را تشریح می‏کند.

هر طرح مانند یک دانه برف است که باید شکل متفاوتی داشته باشد در واقع هر طرح یک بخش از یک فن است و باید منعکس کننده شخصیت کارآفرین باشد.

طرح کسب و کار یک سند مکتوب است که یک کسب و کار پیشنهادی را توضیح می‏دهد. این طرح باید شرایط حال، نیازهای پیش‏بینی شده و نتایج ملموس کسب وکار جدید را شرح دهد. تشریح تمامی ابعاد کسب و کار برای ترسیم تصویری شفاف در کسب و کار اینکه به کجا می‏خواهد برود و چگونه کارآفرین می‏خواهد آن را به مقصد برساند الزامی است. طرح کسب و کار نقشه مسیر کارآفرین برای موفقیت شرکتش است. در بخشی حوزه‏های تخصصی، طرح کسب و کار با عناوینی همچون سطح شرکت پیشنهاد دریافت وام یا طرح سرمایه‏گذاری نامیده می‏شود اما طرح کسب و کار هر چه نامش باشد حداقل سند مورد نیاز برای تامین منابع مالی است و اجازه می‏دهد که کارآفرین وارد فرآیند سرمایه‏گذاری شود.

طرح کسب و کار رخدادهایی که ممکن است بر کسب و کار پیشنهادی تاثیر بگذارند را به اطلاع سرمایه‏گذار و تامین کنندگان منابع مالی می‏رساند. تاکید کسب و کار باید همواره بر انجام کامل آن باشد.

به عبارت دیگر تنها نگارش کسب و کار مهم نیست بلکه تبدیل آن به یک کار موفق مهم می‏باشد.

مطالعه نشان می‏دهد افرادی که بدون مطالعه و تنظیم کسب و کار (BP ) اقدام به کار می‏کنند در مقابله با مشکلات و افت خیزهای اقتصادی و بازار کار توان کمتری دارند و لذا احتمال ورشکستگی و عدم موفقیت آنها زیاد است.

حرکت بدون کسب و کار مانند سوار شدن بر قایق‏های ابتدایی برای گذران اقیانوس و درگیر شدن با امواج دریاهاست در صورتیکه نگارش طرح و کسب و کار به منزله نشستن در کشتی مدرن که مجهز به تمام امکانات روز است.

مزایای یک طرح کسب و کار:

کل فرآیند برنامه‏ریزی کسب وکار، کارآفرینان را وادار می‏کند که تا تمام ابعاد آنرا برای پرداختن به ابهامات یک استراتژی موثر را تدوین نمایند.

اگر کسب و کار پیشنهادی شما در ظاهر مهمترین است طرح کسب و کار علت آن را به ما نشان خواهد داد و به ما کمک می‏کند تا از صرف هزینه بیهوده در مورد پروژه‏ای که محکوم به شکست است پرهیز نمائید.

شروع نکردن کسب و کار محکوم به شکست است ارزان‏تر از تجربه‏ای است که شما از طرح کسب و کارتان و ساعتها وقتی که صرف آن می‏کنید یاد می‏گیرید، مهم است که کارآفرینان خودشان طرح کسب و کارشان را تهیه نمایند اگر از یک تیم کارآفرینی استفاده می‏شود تمام اعضای کلیدی بخشی از گروه نگارش آنگاه باید یک کارآفرین که به خوبی اهمیت مشارکت هر یک از اعضاء را می‎داند رهبری این را بر عهده بگیرد اما باید کارآفرین خودش طرح کسب و کار را درک کند زیرا در نهایت اوست که توسط تامین کنندگان منابع مالی بازخواست می‏شود. بنابراین، طرح کسب و کار نمایانگر دیدگاه و پیش‏بینی کارآفرین از کسب و کارش می‏باشد و این کارآفرین است که باید از کسب و کارش دفاع کند و یا ساده‏تر این که مسئولیت همه چیز بر عهده کارآفرین است.

طرح تکمیل شده کسب و کار باعث می‏شود که کارآفرینان یک ابزار ارتباط با تامین کنندگان بیرونی منابع مالی و همچنین یک ابزار عملیاتی برای سوق دادن کسب و کار به سوی موفقیت در اختیار داشته باشد. و در نهایت می‏توان گفت: مزایای یک طرح کسب و کار این است که منجربه به انسجام تصمیمات و نظر در اقدامات می‏شود، باعث انتقال پیام و تصمیم‏گیری سریع و مناسب می‏گردد.

یک کسب و کار خوب بیانگر دورنمای راهبردی از شرکت و مصرف نقاط ضعف و قدرت کسب و کار می‏باشد، مهمترین ابزاری برای جمع‏آوری سرمایه‏های لازم برای یک کار است معرف فرصتها و تهدیدهای کسب و کار و مبنایی برای تصمیم‏گیری صحیح و راهی برای ایجاد انگیزه برای بررسی طرح می‏باشند.

چرا باید طرح کسب و کار را تدوین کرد:

تدوین یک کسب و کار منجربه بهبود توانایی یک مدیر می‏گردد و چشم‏انداز خاصی از کسب و کار انتخابی را نشان می‏دهد، اطلاع‏رسانی به وام‏دهندگان و سرمایه‏گذاران را ایجاد می‏کند. کارکنان جدید را جذب می‏نماید به کارکنان از وضعیت کاری و فعالیت طرح کسب و کار اطلاع‏رسانی می‏دهد نیازهای مالی کسب و کار را برآورد می‏نماید منجربه جذب سرمایه اولیه برای سرمایه‏گذار بانک می‎گردد و انسجام تصمیمات و نظم در اقدامات را برای کارآفرین منظم می‏کند، بعنوان یک نقشه راهنما برای مدیران و صاحب کسب وکار عمل می‏کند.

 

 

چه کسانی طرح کسب و کار را می‏خواند:

وقتی که یک طرح کسب و کار تدوین می‏گردد مهم است که مشخص شود که آن را چه کسانی می‏خوانند. اگرچه ممکن است متخصصان زیادی چون سرمایه‏گذاران شرکت، بانکداران، مشتریان، وکلا، مشاوران و عرضه کنندگان و در خواندن طرح کسب و کار درگیر باشند اما کارآفرینان باید به چند نگرش اصلی را در زمان تدوین طرح کسب و کار بدانند.

اول اینکه دیدگاه خود کارآفرین مطرح است زیرا او نخستین کسی است که کسب و کار را تدوین می‏کند و بیشترین دانش را در مورد فناوری‏ها یا خلاقیت‏ها دارد. قابلیت بازاریابی این کسب و کار مهم‏تر از فناوری یا خلاقیت به کار رفته در آن است که نشانگر مزایای محصولات و خدمات ارائه شده به مصرف کنندگان اگر گروه خاصی از مشتریان هدف این نوع کسب و کار است و وجود یک بازار مهم است. البته هنوز هم بسیاری از کارآفرینان تمایلی ندارند که اطلاعات عمیق بازاریابی را در طرح کسب و کار خود بگنجانند و در نهایت دیدگاه سرمایه‏گذران تمرکز بر پیش‏بینی‏های مالی است اگر قرار است سرمایه‏گذاران ارزش سرمایه‏گذاری خود را ارزیابی کنند برآوردهای مالی لازم هستند منظور این است که کارآفرین باید طرح کسب و کار خود را با آمار و ارقام پر کند.

اگر کارآفرینان به دقت موراد را در کسب کار خود مد نظر قرار دهند آنگاه آماده انجام کاری شده‏اند که کارشناسان آن را خواندن پنچ دقیقه‏ای می‏نامند.

مراحل زیر نشانگر فرآیند خواندن یک طرح کسب و کار است:

مرحله اول: تعیین ویژگی‏های کسب کار و صنعت آن

مرحله دوم: تعیین ساختار مالی طرح (میزان بدهی یا سهام مورد نیاز برای سرمایه‏گذاری)

مرحله سوم: خواندن آخرین ترازنامه (برای تعیین نقدینگی، ارزش خالص، میزان بدهی و سهام)

مرحله چهارم: تعیین کیفیت کار کارآفرینان در کسب و کار مرحله پنجم ایجاد یک ساختار انحصاری در این کسب و کار مرحله ششم خواندن کل طرح است.

کسب و کار دارای ابعاد بسیاری است نباید انتظار داشته باشیم که از طریق آموزش کسب و کار و کارآفرینی بتوانیم همه آنها را برآورده نماییم چرا که کارآفرینی هم هنر است و هم علم لذا مشارکت ما هم باید به صورت آشنایی تئوریک و علمی با مهارتهای مدیریتی لازم برای مشاغل کار آفرینانه باشد.

عناصر تشکیل دهنده یک کسب کار یا رئوس کامل مطالب یک طرح کسب و کار:

1ـ بخش معرفی

2ـ خلاصه مدیریتی

3ـ تجربه و تحلیل صفت

4ـ دورنمای شرکت

5ـ معرفی محصول (کاردار خدمات)

6ـ برنامه‏های عملیاتی و تولید

7ـ برنامه بازاریابی

8ـ ساختار سازمانی

9ـ برنامه زمان‏بندی و عملیاتی

10ـ ارزیابی و مدیریت خطر پذیری

11ـ برنامه مالی

12ـ برنامه‏های طرح و توسعه

13ـ پیشنهادها

14ـ ارزیابی کسب و کار

15ـ ضمائم

در بخش معرفی طرح باید مشخصات مهم و کلیدی طرح کسب و کار در آن ذکر شود که شامل نام و نشان متقاضی یا متقاضیان (حقیقی و حقوقی) نام صاحب طرح یا مالکین، مدیران و کارکنان کلیدی و آدرس، و شماره تلفن می‏باشد. در بخش معرفی باید افرادی را که نقش کلیدی را دارند معرفی شوند و اگر کسب و کار انتخابی در قالب یک شرکت باشد باید سهامداران اصلی آنها را هم نام برد. همچنین در این بخش باید مشخصات محل اجرای طرح، (نام استان، شهرستان، بخش محل اجرای طرح، مساحت محل اجرای طرح، و غیره) عنوان محصولات یا خدمات، ظرفیت تولید سالانه آن و قیمت فروش کنونی هر واحد در بازار و میزان سرمایه‏گذاری که شامل میزان کل سرمایه‏گذاری کسب و کار، میزان آورده کارآفرین میزان تسهیلات مالی درخواستی) مشخص شود.

در بخش خلاصه مدیریتی اجرایی:

بسیاری از کسانی‎که طرحهای کسب و کار را می‏خوانند (که شامل بانکداران و سرمایه‏گذران و غیره می‏باشد.) مایلند خلاصه‏ای از طرح کسب و کار را که شامل قسمت‏های مهم و برجسته طرح است را ملاحظه نمایند.

البته این خلاصه یا چکیده نباید از سه صفحه بیشتر شود.

در بخش خلاصه مدیریتی موارد ذیل مطرح می‏گردد:

ـ توصیف زمینه و موضوع اصلی کسب و کار

 ـ ماموریتها و اهداف اصلی کسب وکار

ـ فرصت و راهبرد

ـ پرونده‏ها و بازار هدف

ـ مزیتهای رقابتی سوددهی و توان جمع‏آوری آن.

اطلاعات مالی از وضعیت گذشته و برنامه‏ریزی برای آینده.

در خلاصه مدیریتی باید اطلاعات را به طور خلاصه در خصوص همکاران خود به خواننده طرح منتقل نمود که چه کسی هزینه‏‏های مالی این کسب و کار را تامین کرده و یا از لحاظ حقوقی مالکیت شرکا و همکاران وضعیت طرح یا شرکت چگونه است، به طور خلاصه در مدیریت اجرایی باید اطلاعاتی چون ساختار سازمانی طرح، تیم مدیریتی و اعضای مهم طرح، تجربه و توانایی‎های فنی پرسنل ـ ساختار مالکیت و قراردادهای پرداخت حقوق مشخص شود.

تجزیه و تحلیل:

بخش تجزیه و تحلیل یکی از ارکان اصلی در اثر بخشی طرح کسب و کار است در این قسمت قبل از تهیه و تدوین طرح کسب و کار بهره‎برداری و مطالعه اجمالی عناصر اساسی سازنده کسب و کار در حوزه‎های سه گانه محیط ، بازار ، فناوری می‎پردازیم.

در بخش تجزیه و تحلیل محیط باید تعیین نمائیم که آیا خدمات لازم به منظور پشتیبانی عملیات تولید در منطقه کسب و کار مورد نظر وجود دارد. همچنین باید عواملی از قبیل اندازه، توزیع، ترکیب، اشتغال و درآمد آحاد جمعیتی منطقه مورد نظر در کسب و کار تشریح شود. ضمناً باید قدرت خرید مشتریان و نحوه دسترسی آنها به محصولات را نیز توصیف کرد.

در بخش تجزیه و تحلیل بازار باید ساختار بازارها اندازه بازار، تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا بررسی فرصت صادرات واردات محصول و بررسی قیمت را بررسی کرد باید یقین شود که کسب و کار پیشنهادی با توجه به تعداد مشتریان بالقوه و واکنش رقبای موجود امکان ورود رقبای جدید، الگوی هزینه‎ها و قیمت‎ها و غیره چه حجمی از محصولات را در آینده می‎تواند بفروشد و یا ارائه کند و سهم بازار چند درصد خواهد بود در بخش تجزیه و تحلیل فنی باید هزینه‎های دستیابی به محصول، رویه‎ها و فرآیندهای تولیدی محصول، دانش فنی موجود  در خصوص استفاده از تکنولوژی را ارزیابی کرد. در این قسمت باید مشخص گردد طرح شما چه مزیتهای نسبت به طرحهای دیگر دارد روش تولید و نوع تکنولوژی از عوامل بسیار مهمی است که نقش بسزایی را در اثر بخشی یک کسب و کار دارد.

ـ دور نمای و شرح کسب و کار:

در بخش شرح کسب‎وکار باید کسب و کار خود را تعریف کرد، اهداف، چشم‎انداز و مأموریت و راهبردها و برنامه‎ها را بررسی کرد . شکل مالکیت کسب و کار و نوع فعالیت آن از نظر خدماتی بودن، سوابق مدیران و کارکنان کلیدی را توضیح داد. در این بخش باید هدف از انجام کسب و کار انتخابی، نحوه راه‎اندازی، اداره و رشد کسب و کار را باید توضیح داد همچنین باید گفت که امتیازات بالقوه‎ای که کسب و کار ما در زمان رقابت در اختیار دارد چه می‎باشد شامل پروانه ثبت یا امکانات لازم و سایر امتیازات تکنولوژیکی.

ـ معرفی محصول (کالا یا خدمات):

در این بخش باید پس از ذکر نام محصول یا خدمات خصوصیات یا ویژگیهای آن را بیان نمایید پس مزیتهای رقابتی محصولات یا خدمات خود را توصیف نمائیم. باید متذکر شویم که خدمات ما چه مزیتهای دارد یا مرکز ما دارای چه نوع امکانات است.

برنامه عملیات و تولید:

در این قسمت باید فن‎آوری و روش تولید مناسب مراحل و فرآیند تولید، برآورد فضای مورد نیاز جهت اجرای طرح ، برآورد امکانات و تأسیسات مورد نیاز طرح برآورد نیروی انسانی مورد نیاز، را بررسی و توصیف کرد. اگر طرح تولیدی باشد باید تمامی فرآیند را به طور کامل تشریح کرد و اگر فعالیت خدماتی است باید فرآیند نحوه ارائه خدمات، سیستم تأمین مواد اولیه ویژگیهای نیروی انسانی مورد نیاز و استانداردهای لازم را تشریح کرد.

برنامه بازاریابی:

برنامه بازاریابی خوب در توسعه کسب‎وکار شما خیلی ضروری می‎باشد این قسمت مهمترین بخش کسب و کار بوده که شامل دو بخش تحقیق و تحلیل بازار، راهبرد بازاریابی می‎باشد. در بخش تحقیق و تحلیل بازار باید در زمینه مشتریان، اندازه بازار و روندهای آن تخمین سهم بازار و فروش، ارزیابی آینده بازار، رقابت، حساسیتها و تهدیدات مطالبی نوشت: باید مشخص کرد که مشتریان ما چه کسانی هستند. و با خرید محصول، چه مزایایی به دست می‎آورند. و چرا بازار به محصول‎ما نیاز دارد. همچنین در این بخش باید بخشی از ویژگیهای مشتریان که شامل سن، موقعیت، جنسیت، سبک زندگی، شغل آنها را مشخص کرد.

باید اندازه بازار را مشخص کنیم و در طرح نشان دهیم تا چه اندازه به عواملی چون علاقمندی مشتریان به محصولاتمان، سطح درآمد آنها و نحوه دسترسی‎شان به محصولات خود توجه کرده‎اید. در طرح کسب و کار خود در این بخش باید تقاضای محصول را در نظر بگیرید و مشخص کنید که برای محصول شما در بازار چقدر تقاضا وجود دارد. همچنین باید گفت که رقبای بنگاه و کسب و کار شما چه کسانی هستند. پس از آنکه در بخش تحقیقات بازار مشخص گردید که چه کسی کالا یا خدمات شما را می‎خرد و اندازه بازار بالقوه چقدر است آنگاه باید در زمینه قیمت‎گذاری، خدمات تبلیغات، شیوه فروش و توزیع، سیاست‎های خدماتی مشخص گردد.

مهمترین بخش‎های یک طرح کسب و کار بخش بازاریابی آن است اکثر کارآفرینان در انجام تحقیق و تجزیه و تحلیل بازار که سرمایه‎گذاران را نسبت به صحت برآوردهای شرکت متقاعد می‎سازد با مشکل مواجه هستند فلسفه کلی بازاریابی و رویکرد کسب و کار باید دقیقا در استراتژی بازاریابی مشخص شود. همچنین تبلیغات نقش مهمی در جذب مشتری دارد که باید در برنامه بازار به آن توجه داشت.

ساختار سازمانی:

ساختار سازمانی قسمتی از کسب و کار است که در مورد تیم مدیریت، منابع انسانی و شرح وظایف آنها حدود و اختیارات اعضای تشکیلات، توضیحاتی را در اختیار مخاطبان شما قرار می‎دهد. در این بخش جزئیاتی در مورد نیروی کار تعدا افراد مورد نیاز و تخصص‎های هر کدام، چگونگی دسترسی به این نیرو، هزینه‎های جذب نیروی کار، دوره‎های آموزشی که برای افزایش سطح علمی و مهارتی آنها طراحی خواهید کرد مطالبی را ذکر کنید. باید توجه کنید که یک سرمایه‎گذار بر روی نیروی انسانی سرمایه‎گذاری می‎کند نه بر روی ایده‎ها و تصورات. همچنین در این بخش باید به طور خلاصه در خصوص افرادی که مالکیت، مسئولیت، کنترل سازمان یا شرکت را در اختیار دارند توضیح دهید ( نام ـ میزان تحصیلات ـ نوع مسئولیت و  . . . ).

برنامه زمان‎بندی عملیات:

پس از آنکه وضعیت طرح از نظر امکانات تولید، هزینه‎ها و تأمین منابع مالی مشخص شد نیاز به برنامه زمان‎بندی است تا بتوان تخصیص منابع مالی و انجام هزینه‎های مربوطه را مشخص کرد از این رو باید دیدگاه مالی اصلی و زمان برداشتن هر کدام جهت نیل به هدف نهایی یعنی راه اندازی تجارت را مشخص کرد.

برنامة مالی:

برنامه‎ریزی مالی، عامل کلیدی طرح کسب و کار است این امر همان قدر که برای صاحب کسب و کار مهم است برای وام دهنده یا سرمایه‎گذار نیز مهم می‎باشد. هدف از نوشتن برنامه مالی این است که منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح را مشخص کنید به این معنی که میزان منابع مالی مورد نیاز را چه موقع به آن نیاز دارید و چه زمانی باز پرداخت می‎کنید، نشان می‎دهد بخش مالی یک طرح کسب و کار باید نشانگر ارزش اجرای آن باشد. تصمیم‎گیری در مورد تأمین مالی کسب و کار شما و نحوه تأمین مالی به این موضوع بستگی دارد که نتایج مالی برآورده شده به چه میزان جذاب و متقاعد کننده باشد.

در تهیه برنامه‎ مالی باید موارد ذیل را رعایت کرد:

برآورد سرمایه ثابت، سرمایه در گردش، برآورد هزینه‎های قبل از بهره‎برداری و هزینه استهلاک ـ برآورد هزینه تولید سالانه، برآورده نحوه سرمایه‎گذاری برآورد قیمت تمام شده و قیمت فروش محصول، صورتهای مالی و تراز نامه واقعی صورتهای مالی سالهای آتی، تحلیل محاسبات نقطه سر به سر، کنترل هزینه و غیره هنگامی که طرح کسب و کارتان را آماده می‎کنید باید برخی ملاحظات حیاتی و مهم را در آن رعایت کنید چه در آغاز یک کسب و کار جدید و چه هنگام تصمیم‎گیری در مورد توسعه کسب و کار حتی اگر ایده کسب و کار شما بسیار خوب باشد بدون سرمایه کافی موفق نخواهید شد پس ذخایر و منابع کافی نقدی را انتخاب کنید.

منابع هزینه‎ای (هزینه‎های جاری ـ ثابت) را مشخص کنید. اگر اطلاعات جریان نقدی بدرستی درک شود می‎تواند توجه کارآفرینان را پیش از بروز بحران‎های مالی به مشکلات عملیاتی و اجرایی معطوف کند. در بخش مالی مهم است که هر فرضیه مورد استفاده برای تهیه آمار و ارقام ذکر شود نسبت‎های مالی هم از اطلاعات موجود در صورتحساب سود و زیان و ترازنامه به دست می‎آید که باید در طرحتان راجع به آنها توضیحاتی ارائه دهید.

برنامه‎های طرح و توسعه:

شما لازم است هر سال تغییراتی در طرح بازاریابی بدهید و در تعیین روند کار باید تصمیم‎های کوتاه مدت اتخاذ کنید. در این بخش باید هر گونه فعالیتهای تحقیق و توسعه را که قبل از تولید و توزیع محصول صورت می‎گیرد مطرح نمایید.

در مورد تلاش و زمان لازم برای توسعه محصول یا خدمات واقع گرا باشید.

پیشنهادها:

در این قسمت باید مواردی که در جلب نظر سرمایه‎گذاران کمک می‎کند ارائه نمائید مانند سرمایه مورد نیاز ـ نحوه جمع آوری سرمایه از جمله وام، درخواست گرفتن مجوز، جذب نیروی متخصص و تیم مدیریتی مشارکت سرمایه‎گذاری خارجی و جذب سرمایه استفاده از تسهیلات دولتی.

ارزیابی کسب و کار :

فرآیند بررسی و ارزیابی فنی طرح کسب و کار با بررسی تکنولوژی‎های موثر در تولید محصول مورد نظر شروع شده و به برنامه کاربردی ساخت، برآورد هزینه‎هایی نظیر: ثابت، سرمایه‎گذاری، جاری ، تولید، راه اندازی و تولید آزمایش ختم می‎شود.

براین اساس برای ارزیابی فنی طرح ابتدا باید قابلیت اجرای طرح یا پروژه خود را از نظر فنی بررسی نمائید پس از بررسیهای بعمل آمده راهکارهای مختلف فنی برای اجرای طرح خود را شناسایی و تدوین نمایند و در گام آخر زمینه‎های تخمین و انتخاب بهترین راهبرد فنی را برای ساخت، تولید محصول خود انتخاب کنید.

مراحل ذیل را برای یک انتخاب موثر رعایت کنید:

انتظارات فنی برای اجرای طرح را به درستی تعریف کنید، راهکارهای دسترسی به انتظارات خود را لیست کنید هر یک از راهکارها را جداگانه بررسی نمائید.

ضمائم:

شامل بروشورها، کاتولوگها، مدارک قانونی، ازومه سوابق شغلی مدیران فهرست تهیه‎کنندگان و رقبا و سایر اطلاعات مهم و مرتبط.

چگونه از طرحتان محافظت کنید:

زمانی که می‎خواهید طرح کسب و کارتان را با دوستان مطرح کنید اغلب این نگرانی وجود دارد که مبادا ایده و فکر شما را به نام خود ثبت کرده و از آن به نفع خود سود ببرند. از آنجایی که طرح‎ها بحث جامع و فراگیری را شامل می‎شوند این نگرانی قابل درک است. پس برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی بهتر است در ابتدای طرح و یا در قسمت معرفی طرح کسب و کار بیان کنید که این گزارش محرمانه است و لذا هیچ کس حق برداشت از این مطالب را مگر با اجازه کتبی صاحب طرح مورد نظر ندارد. قبل از هر گونه اقدامی در جهت معرفی طرح، مراحل قانونی از قبیل ثبت و را انجام دهید.

نیاز نسیت از کسانی که قرار است نقش حرفه‎ای و اساسی را در تشکیلات ایفا کنند خواسته شود تاکاربرد عدم افشا را امضا کند زیرا آنها ممکن است آن را توهین به خود بدانند اگر در طرح کسب و کاری که تهیه می‎کنید تصمیمات و اطلاعات راهبردی وجود دارد باید از توزیع نسخ آن خودداری کنید و آن را تنها به افرادی بدهید که اطمینان دارید اطلاعات را بدون اجازه شما به دیگران نمی‎دهند.

نحوه تنظیم و ارائه طرح کسب و کار:

1ـ جلد و شیرازه بندی طرح باید مناسب باشد و جلد گزارش باید شامل موضوعاتی از قبیل: نام قانونی کسب و کار ، وام کار آفرین و نشانی شرکت یا مکان.

2ـ طرح باید عاری از هر گونه اشتباه تایپی و دستور زبانی باشد ساده و خوانا.

3ـ در ابتدای طرح فهرست بیاورید.

4ـ گزارش را بر روی کاغذ با کیفیت خوب و به صورت یک رو بنویسید.

5ـ صفحات شماره‎گذاری کنیدو آن را با فهرست مندرجات تطبیق دهید.

6ـ طرح را کوتاه و فشرده تهیه کنید و از ارائه اطلاعات غیر مرتبط و فرعی اجتناب کنید.

7ـ گزارش را به صورتی صحافی کنید که هنگام باز کردن صفحات به راحتی و به صورت صاف و هموار در مقابل یکدیگر قرار بگیرد.

8ـ در هزینه صحافی گزارش زیاد روی نکنید.

9ـ همیشه واقعیت‎ها را ذکر کنید و از دروغ بپرهیزید.

چند نکته قابل توجه:

ـ طرح کسب و کار باید توسط خود شما به عنوان کارآفرین یا کسی که قرار است یک کسب و کار را راه اندازی کند نوشته شود فقط در بعضی مواقع ضروری از افراد متخصص باید درخواست کمک کرد.

ـ نوشتن جادو می‎کند خصوصا اگر با کلمات خودتان از ایده‎تان بنویسید نوشتن ایده‎ها را واقعی‎تر می‎کند وقتی چیزی را می‎نویسید آن را روشن‎تر و واضح‎تر می‎کنید.

ـ برای تهیه سرمایه اولیه جهت راه‎اندازی یک کسب و کار به غیر از استفاده از سود انباشته یا وام می‎توان از منابعی چون سرمایه نزدیکان دوستان و اقوام ـ  فرشتگان نجات کسب و کار (مانند سرمایه داران ) ـ تهیه کنندگان و مشتریان موسسات وام دهنده ـ سرمایه گذاران مخاطره پذیر ـ بانک‎های تجاری ـ موسسات مالی تخصصی ـ کمک‎های دولتی ـ عرضه سهام می‎توان استفاده کرد.

ـ بر مبنای قانون تامین اجتماعی پیمانکاران یا کارآفرینان که در قالب پیمانکاری فعالیت می‎نمایند باید با انجام اقداماتی شرایط لازم را برای بیمه شدن کارگران خود و پرداخت حق بیمه آنان فرا


 
comment نظرات ()