آمار

مدد کاری اجتماعی-مشاوره خانواده واعتیاد

موضوعات اجتماعی-چالش ها

خشم
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٤:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٢/٢٠
 

با افراد خشمگین چه کنیم؟



خشونت و پرخاشگری در جامعه که عموما از جانب افراد ابراز می شود پدیده جدیدی نمی باشد و هر یک از شهروندان به نوعی آنرا تجربه کرده اند. داشتن دانش لازم در برخورد با افراد « پرخاشگر » و « مهاجم » و دانستن علل ایجاد خشونت سبب اطلاع از علل و منابع ایجاد خشونت می شود و این خود موجب می گردد در مقابل فرد پرخاشگر جبهه گرفته نشود و با درک صحیح موقعیت پیش آمده از بروز حوادث احتمالی که می تواند آسیب های جدی به بیمار و پرسنل پرستاری وارد کند جلوگیری شود. « خشونت » یعنی تندی و درشتی از روی خشم . خشم یک هیجان طبیعی قدرتمند و اولیه می باشد که سبب برانگیختگی و آمادگی سیستم عصبی می شود. خشم احساسی است که در واکنش به ناکامی و بدرفتاری ایجاد می شود.

افراد نرمال و باهوش به گونه ای رفتار می کنند که به خود و دیگران آسیب نرسانند و از تضییع حقشان نیز جلوگیری می کنند و مانع از تبدیل خشمشان به پرخاشگری می شود و اگر خشم بر آنها چیره شد هرگز به زور متوسل نمی شوند
در چه افرادی خشونت احتمال بروز بیشتری دارد : در اوایل کودکی خشونت دیده اند یا خشونت را تجربه کرده اند .

کودکان آزاردیده . کودکانی که پدر و مادر نامطلوب داشته اند . کودکانی که در زندگی افراد مهم و الگوهای خوب نداشته اند . به مدت طولانی تنها بوده اند . احساس یاس داشته اند . اعتماد به نفس خوبی نداشته اند .
پیشگیری و کنترل خشونت
برخی افراد در موقعیتهای خشم برانگیز عصبانیت و خشم را به درون می ریزند و هیچ واکنشی نشان نمی دهند این روش سبب افسردگی ضعف سیستم ایمنی و... می شود. افراد نرمال و باهوش به گونه ای رفتار می کنند که به خود و دیگران آسیب نرسانند و از تضییع حقشان نیز جلوگیری می کنند و مانع از تبدیل خشمشان به پرخاشگری می شود و اگر خشم بر آنها چیره شد هرگز به زور متوسل نمی شوند و فرد مقابل را متهم نمی کنند و سعی می کنند زمان ابتلا به خشم کوتاه شود و با فرد مقابل به گفت وگو می نشینند و سعی دارند صحبت هائی کنند که پس از رفع عصبانیت از آنها شرمنده و پشیمان نشوند.

مراحل مهارتهای کنترل خشم و عصبانیت

1 ـ خودآگاهی هیجانی : فرد در این مرحله به هیجانات و احساسات خود در موقعیت های مختلف آگاهی می یابد و می تواند به خودش بگوید که : من عصبانی هستم .
2 ـ مرحله خنثی کردن خشم :
1 ـ2 ـ روشهای کوتاه مدت : مثل تنفس عمیق ـ استفاده از روشهای حواس پرتی مثل شمردن اعداد ،به یاد آوردن شعر، به یاد آوردن لطیفه و اصلا به چیزی فکر نکردن همراه است .
2 ـ2 ـ روشهای بلندمدت : مثل آرام سازی، تخلیه روانی احساس های منفی گذشته، ورزشهای هوازی مثل دویدن کوه پیمائی و پیش بینی کردن احتمال بروز حوادث .
آموزش مهارت های اجتماعی به فرد پرخاشگر در جهت یادگیری روشهای مکالمه و مذاکره و گفتگو و این که مکالمه نشانه حقارت کسی نمی باشد کار مفیدی است .
در این گونه موارد در مورد فرد خشمگین از تنبیه که یک عامل بازدارنده ولی در اکثر موارد غیرموثر است کمتر استفاده کنید.

باید دانست که اثرات تنبیه بسیار موقت است و پس از رفع و قطع تنبیه رفتار ناهنجار عود خواهد کرد. تنبیه شدید میل به انتقام ایجاد می کند و گاهی فرد تنبیه گر به عنوان مدل برای پرخاشگری برگزیده می شود.
آموزش مهارت های اجتماعی به فرد پرخاشگر در جهت یادگیری روشهای مکالمه و مذاکره و گفتگو و این که مکالمه نشانه حقارت کسی نمی باشد کار مفیدی است . ایجاد احساس گناه در مورد اعمال خشونت آمیز نیز برای کاهش پرخاشگری و خشونت مفید است . پس جبهه گیری در مقابل افراد خشمگین و پرخاشگر و سرزنش کردن آنها کار درستی برای کنترل خشونت نیست .
__________________

 
comment نظرات ()