آمار

مدد کاری اجتماعی-مشاوره خانواده واعتیاد

موضوعات اجتماعی-چالش ها

سالمندی طبیعی
نویسنده : محمد مهدی امیری - ساعت ٩:٠٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۱/٦
 



 

تغییرات روانی

هوش و ذکاوت تغییر نمی یابد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد معمولا حاصل بیماری هاست و ربطی به روند سالمندی ندارد.افراد در صورتی که تمایل واقعی داشته باشند، قادر هستند که قدرت یادگیری خود را حفظ کنند گرچه ممکن است با گذر زمان از سرعت و شدت آن کاسته شود. ممکن است با رسیدن به سن سالمندی از قدرت حل بازی های مثل پازل کاسته  شود ولی توانایی های حل مشکل که مبتنی بر بصیرت و تجارب می باشد تغییری نمی یابد.


راه های تطابق با تغییرات اجتناب ناپذیر

پوست

  • پس از استحمام باید از مواد مرطوب کننده نظیر وازلین استفاده شود تا از خشکی پوست و ایجاد چروک های بیشتر در آن پیشگیری به عمل آید
  • در موقع قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید استفاده از چتر یا کرم های ضد آفتاب توصیه می شود.
  • برای پیشگیری از خشکی دست ها، در موقع شستن ظروف با مواد پاک کننده ی قوی ، استفاده از دستکش های محافظ ضروری است.

موها

  • استفاده از شامپو های ملایم برای شستشوی موها هر 3 تا 4 روز یکبار
  • استفاده از آب سرد یا ولرم برای شستشوی موها
  • اگر دیدن موهای سفید آزار دهنده است در صورت لزوم رنگ شود.

قدرت بینایی

  • اگر قدرت بینایی فرد ضعیف است باید توسط چشم پزشک معاینه شود.
  • معاینات چشم پزشکی جهت تشخیص بیماری آب مروارید و آب سیاه
  • باید از نور های درخشان جهت مطالعه استفاده شود.
  • برای سالمندان استفاده از لامپ های حبابی بهتر از لامپ های مهتابی است

 

شنوایی

  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض موسیقی بلند و  سر و صدای ماشین ها
  • مراجعه به پزشک متخصص در صورت بروز هرگونه اختلال در شنوایی
  • استفاده از وسایل کمکی مانند سمعک در صورت تجویز پزشک

مسائل جنسی

  • افراد سالمند نیز می توانند از زندگی جنسی طبیعی برخوردار باشند.
  • مردان و زنان سالمند توانایی خود را در رسیدن به حالت اوج لذت جنسی از دست نمی دهند اگر چه ممکن است پاسخ دهی به آنان به تحریکات جنسی مقداری کند شود.
  • زنان سالمندی که دچار خشکی مجرای تناسلی می گردند می توانند از ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ژل های لغزنده کننده مخصوص که در داروخانه ها موجود است استفاده نمایند.
  • ممکن است مردان سالمند به محرک های جنسی با زمان طولانی تر نیاز داشته باشند تا به تحریک برسند

کنترل مثانه

  •  در موقع ادرار کردن ، افراد سالمند می توانند 2 تا 3 بار با قطع جریان و نگه داشتن ادرار ، کنترل مثانه را تمرین نمایند .
  • اگر فرد سالمندی دچار عدم توانایی کنترل مثانه می باشد ، باید جهت کشف علت با پزشک خود مشورت نماید و اگر این وضعیت قابل درمان نباشد استفاده از پوشک های جذب کننده که در داروخانه ها موجود است تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک می کند .

عضلات و قلب

  • انجام فعالیت های ورزشی موجب تقویت قلب و ریه ها می شود . اما اگر فرد تاکنون فعالیت ها فوق را نداشته و یا در وضعیت خاص پزشکی و درمانی قرار دارد بایستی حتما در خصوص حرکات ورزشی مناسب با وضعیت موجود با پزشک معالج مشورت نماید .
  • پیاده روی سریع ، دوچرخه سواری و شنا فعالیت های ورزشی مناسبی برای افراد سالمند می باشند .
  • فعالیت های ورزشی بایستی به تدریج افزایش یافته تا به زمان 20 الی 60 دقیقه 3 تا 5 بار در هفته برسد .

 

حافظه

  • برای تقویت حافظه، گوش کردن رادیو، تماشای تلویزیون ومطالعه روزنامه ها، مجلات وکتابها موثر می باشد.
  • بحث وتبادل نظر در مورد موضوعات مختلف با افراد خانواده و دوستان
  • بازی کردن با نوه ها وگفتن قصه برای آنها
  • آموختن مهارتها، بازی یا زبانهای جدید
  • انجام فعالیت های اجتماعی در موسسات خیریه و فعال بودن در جامعه محلی

مفاصل

  • ·         حفظ قدرت انعطاف مفاصل با حرکات ورزشی کششی و انجام حرکات چرخشی در شانه ها، مچ دستها وپاها
  • ·         خم کردن آرنج ها وزانوها وخم کردن بدن به جلو، عقب وطرفین
  • ·         بلند کردن پاها به بالا، جلو، عقب وطرفین بدن وحرکات انگشتان دست به صورت نواختن فرضی پیانو
  • ·         انجام ورزش هایی مانند یوگا که قدرت انعطاف پذیری مفاصل را حفظ نموده ودر حفظ احساس تعادل واجتناب از حوادث ناشی از سقوط موثر است
  • ·         پوشاندن دستها وپاها زیر یک پتوی نازک در شب ها برای پیشگیری از خشکی مفاصل وعضلات

استخوان ها

 

  • استئوپروز یا پوکی استخوان ممکن است منجر به شکستگی خودبخود استخوان ها شود که این حالت بیشتر در زنان بالای 60سال دیده می شود
  • کلسیم کافی برای بدن از مصرف شیر کم چرب، ماست، پنیر، ماهی تن، بادام زمینی، شیر، سویا، سبزیجات و...حاصل می شود
  • زنان در سنین یائسگی از جهت لزوم دریافت هورمونهای مکمل بایستی با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

به وسیله فعال نگه داشتن بدن و ذهن خود جوان بمان وبدان که اندازه پیری تو به اندازه احساس تو از وضعیت خودت می باشد.

از بدو تولد انسانها در معرض گذشت عمر وحرکت به سمت سالمندی قرار می گیرد اما بسیاری از افراد تنها موقعی آگاه می شوند که دهه پنجم عمر خود را پشت سر می گذارند.

 

تغییرات فیزیکی

 

در دهه چهل زندگی

  • خطوط لبخند ( شیار هایی که در اثر لبخند در صورت فرد ایجاد می شود )
  • مو های سفید و نازک
  • کاهش انعطاف پذیری مفاصل
  • عیوب انکساری چشم به طوری که گاهی برای دیدن واضح اشیاء مجبور می شویم آنها را در فاصله دورتر نگه داریم .

در دهه پنجاه زندگی

  • پوست ممکن است خشک گردیده و خاصیت ارتجاعی آن کاهش می یابد و ضمنا گاهی لکه های قهوه ای در آن ظاهر می شود .
  • ظهور ضعف های عضلانی
  • استخوانها نازک و شکننده می شوند
  • زنان به یائیسگی می رسند و قدرت باروری متوقف می شوند
  • تولید اسپرم ( نطفه ) در مردان ادامه می یابد اما ممکن است زمان نعوظ ( تحریک جنسی ) در آنان طولانی تر شود .
  • زمان عکس العمل آهسته تر است .
  • گوارش به آرامی صورت می گیرد .
  • دیواره ی شریان ها سخت تر گردیده و از انعطاف پذیری آنها کاسته می شود .

در دهه هشتاد زندگی

  • ممکن است کنترل مثانه ضعیف تر شود .
  • حافظه ، به خصوص در مورد اتفاقات اخیر اختلال بیشتری پیدا می کند .
  • ممکن است اختلال حواس خفیف رخ بدهد .

 

 


 
comment نظرات ()